Ładowanie…
02slajd
previous arrow
next arrow

Silniki hybrydowe by Pomorze – test hybrydy SF1

Sobota 09-02-2013 – przeprowadzono pierwszy test amatorskiego, hybrydowego silnika rakietowego Pomorskiej Grupy PTR. Wcześniejszym testom dokonanym wiosna 2012roku przez KSarda poddane zostały hybrydowe silniki modelarskie mniejszej mocy (tutaj szczegóły).
Tak więc śmiało można powiedzieć, że w Polskim Towarzystwie Rakietowym na dobre rozpoczęły się badania nad hybrydowymi silnikami rakietowymi.

Testowany silnik SF1 wygenerował impuls całkowity ponad 6500 Niutonosekund !

Teraz nieco danych technicznych:
·    Impuls całkowity 6572 [Ns]
·    Impuls jednostkowy 1797 [Ns/kg] (183,2 [s])
·    Zużycie utleniacza N2O = 3,28[kg]
·    Ubytek ziarna 0,38[kg]
·    Całkowita masa paliwa 3,66[kg]
·    Udział N2O w spalaniu 89,7[%]
·    Współczynnik utleniacz/paliwo 8,63

hybridsf1_wykreshybridsf1_grafit

Ocena testu:
Osiągi silnika okazały się nadspodziewanie dobre. Okazało się, że uzyskany impuls jednostkowy był nieco lepszy niż zakładano, natomiast wygenerowany ciąg był co najmniej o połowę za niski w stosunku do oczekiwań. Wymagane będzie więc powiększenie otworów we wtryskiwaczach w kolejnych testach. Mieszanka paliwowa okazała się zbyt uboga, 90% utleniacza to zbyt wiele, część tlenu nie przereagowała z paliwem, co mogło być przyczyną miejscowego uszkodzenia dyszy grafitowej.

Prawdopodobnie po podniesieniu ciśnienia w zbiorniku do 60 barów sytuacja się poprawi. Widoczne na filmach kichnięcia silnika okazały się poważniejsze niż początkowo sądzono. Oględziny silnika po teście powinny dać odpowiedź, co było przyczyną zaburzeń w pracy hybrydy.
Sam test jednak należy uznać za bardzo udany. Grupie pomorskiej należą się najwyższe słowa uznania.