Pierścienie osadcze sprężyniujące

Czyli serca naszych niebolotów !
milimetr65
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 109
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: lublin

Post autor: milimetr65 »

Witam w pracy na ten temat rozmawiałem z technologami materiałowymi i konstruktorami prawie jednoglośnie przedstawili problem tak

1. podcięcie na segera ma być pod kątem prostym i dokładnie wykonane ,a głębokość tyle co jego grubość

2. zaś wykonanie rowka dla bezpieczeńtwa powinno być w 0,9 grubości ścianki od brzegu . W naszym przypadku od strony dyszy
Awatar użytkownika
PINOT
PROFI
Posty: 352
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: PINOT »

święte słowa. Miałem jeden silnik spartaczony przez tokarza. Uszkodził nożem krawędź rowka, przez co seger raz trzymał, raz wyskakiwał. Było to strasznie wkurzające.
Grafit_alpha3
Teoretyk
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Serock

Post autor: Grafit_alpha3 »

Hej, Pinot czy to jasno szare na twoim rysunku to rodzaj podkładki, a dopiero to niebieskie to pierścień?

Jeśli tak IMO:

1. Doszczelnienie będzie lepsze, gdyż dojdzie dodatkowa i to znaczna siła (o charakterze hydrostatycznym). ALE nie wszystkie uszczelki to wytrzymają.

2. To rozwiązanie ma jeden olbrzymi plus. Normalnie podczas montażu uszczelkę łatwo uszkodzić o rowek osadczy. Tu prawidłowy montaż jest bardzo łatwy.
Awatar użytkownika
PINOT
PROFI
Posty: 352
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: PINOT »

Dokładnie tak. To rodzaj masywnego, dobrze spasowanego z dyszą i korpusem silnika pierścienia. Ma on za zadanie działać jako opór przeciw sile wytworzonej przez przesuwającą się pod wpłwem ciśnienia w silniku dyszą. Siła ta nie tylko zgniata o-ring a przez to dodatkowo uszczelnia. Jeśli o-ring będzie pasowny i z twardej gumy, wytworzy on dodatkowy opór przed wypchnięciem dyszy.



Uwaga o łatwości montażu jest bardzo trafna - dobrze wytoczony rowek pod seger pięknie ścina o-ring na obwodzie podczas montażu.
wapniak
*****
Posty: 163
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Post autor: wapniak »

Wydaje się, że dobrze by było, gdyby ta podkładka miała podtoczenie na oring. Wtedy ściskałby się on tylko o określony wymiar, a podkładka opierałaby się o dyszę...Wynikałoby to tez z wewnętrznej średnicy pierścienia osadczego.
Bullet
PROFI
Posty: 284
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Olsztyn

Post autor: Bullet »

Jeszcze lepsze byłoby stożkowe ścięcie krawędzi podkładki tak by dysza dociskając oringjednocześnie ukirunkowała jego rozpychanie na ścianki korpusu.

Pomysł faktycznie świetny :)
wapniak
*****
Posty: 163
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Post autor: wapniak »

Przy stożku oring może się rozpychać już przy montażu silnika i przeszkadzać a nawet się uszkadzać o rowek w korpusie. Ale można też włożyć oring na miejsce przed montażem podkładki...Czyli może stożek nie przeszkadzać...





W tradycyjnym rozwiązaniu uszczelka sie uszkadza tylko przy montażu na sucho. Gdy sie stosuje hilti lub cokolwiek z poślizgiem, nic się złego nie dzieje. Sprawdzone kilkanaście razy...
Awatar użytkownika
PINOT
PROFI
Posty: 352
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: PINOT »

W zasadzie nic nie stoi na przeszkodzie, aby rowek pod seeger w tym rozwiązaniu miał przekrój trapezowy. Pierścień powinien sie opierać tylko na krawędzi rowka bliższej krawędzi rury korpusu



Rozwiązanie proponowane przez Wapniaka z podtoczeniem i poprawione przez Bulleta otwiera również możliwość zastosowania dowolnego półpłynnego, a nawet sypkiego uszczelnienia, bez konieczności użycia o-ringu. Jedynym wymaganiem byłoby to, że materił uszczelniający zachowuje sięchoćby w niewielkim stopniu jak "płyn" To kwestia wzajemnego spasowania dyszy, pierścienia i korpusu
Grafit_alpha3
Teoretyk
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Serock

Post autor: Grafit_alpha3 »

Z ciekawości policzyłem ciśnienie którym działa uszczelka na korpus. Nie wygląda to różowo. Jeśli rz to promień zewnętrzny, a wr wewnętrzny, a p0 to ciśnienie we wnętrzu silnika to:

p=p0 rz^2/(rz^2-rw^2)

dla rz=25 i rw=22 ciśnienie jest 4,5 raza większe niż w komorze silnika.



Oczywiście to tylko teoria i pewnie trzeba by to przetestować.



Dla porównania dam jeszcze wzór na średnie naciski powierzchniowe dla uszczelki w rowku. E- moduł Younga, e-stopień zacisku uszczelki (powinien wynosić 0,1-0,25; e=Δr/r),

q=(pi)E(2e+0,13)/6+0,9*p0
kermit
PROFI
Posty: 387
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: znad stawu w Baninie
Kontakt:

Post autor: kermit »

Dokładnie masz rację, ale uszczelnienie jest pewne.
ODPOWIEDZ