Zacisk dyszy

czyli zaczynamy zabawę!
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Zacisk dyszy

Post autor: mateuszw106 »

Nie wiem czy to pasuje do tego wątku, ale spróbujmy Obrazek
Czy da się dzięki zaciskowi obliczyć ciąg ?
Wiem, że jest to też zależne od czasu pracy, dlatego niech punktem wyjścia będzie 1s.
Paweł
******
Posty: 192
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Re: Zacisk dyszy

Post autor: Paweł »

Nie da się. Jeśli zna się charakterystykę spalania paliwa znając zacisk można wyznaczyć ciśnienie w SR. Czas (przy znanym paliwie) pozwala określić grubość warstwy która się spala a to jest potrzebne do wyznaczenia impulsu SR, a nie ciągu (w uproszczeniu). Oprócz zacisku i charakterystyki paliwa potrzebna jest jeszcze powierzchnia spalania, lub powierzchnia przekroju krytycznego dyszy, bo dzięki temu można łatwo wyznaczyć powierzchnię spalania. Gdy już mamy te dane, to wiemy ile gazu powstaje w jednostce czasu i jaka jest zmiana objętości, co pozwala orientacyjnie obliczyć ciąg. Jednak szczegółów nie znam.
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Zacisk dyszy

Post autor: mateuszw106 »

Hej,
Rozumiem, że to nie zależy WYŁĄCZNIE od zacisku. Jest może jakiś wzorek do obliczania ciagu poprzez zacisk, ciśnienie, czas i impuls ?

Pzdr
Adam
Supersonic PROFI
Posty: 395
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Zacisk dyszy

Post autor: Adam »

Witam!
Silniki różnej wielkości mogą mieć ten sam zacisk a różne ciągi, ważna jest powierzchnia, na której zachodzi spalanie a de facto ilość paliwa spalana w jednostce czasu. Gdzieś w Węgrzynie albo Elsztainie jest zdaje się fajny wzorek ale teraz nie mam czasu pogrzebać Obrazek
Pozdrawiam!
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Zacisk dyszy

Post autor: mateuszw106 »

Powierzchnia spalania to około 4500cm2.

Zacisk około 160Kn.

Masa paliwa około 85g.
Za czas można przyjąć 1s.
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Zacisk dyszy

Post autor: mateuszw106 »

Hej,
Po głębszym zastanowieniu się doszedłem do wniosku, że zacisk nie ma większego znaczenia w wysokości lotu. Tu się chyba bardziej liczy impuls i czas działania niż de facto zacisk.
Bo według mnie, działanie silnika o mniejszym ciagu lecz dłuższym czasie wyjdzie na to samo co działanie silnika o większym ciągu lecz krótszym czasie.
Jeśli źle rozumuję, poprawcie mnie.
Paweł
******
Posty: 192
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Re: Zacisk dyszy

Post autor: Paweł »

Bo według mnie, działanie silnika o mniejszym ciagu lecz dłuższym czasie wyjdzie na to samo co działanie silnika o większym ciągu lecz krótszym czasie.
To zadziwiające jak bardzo to stwierdzenie odbiega od rzeczywistości. Dla wyrazistego przykładu: ciężar rakiety równy 10N i dwa silniki, oba 100Ns, ale jeden pracuje jedną sekundę a drugi dziesięć sekund. Na którym wyżej poleci?
Generalnie im rakieta cięższa i węższa tym bardziej preferowany jest duży ciąg a krótki czas.
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Zacisk dyszy

Post autor: mateuszw106 »

Nie do końca mnie zrozumiałeś.
Chodziło mi że:

50N x 1s = 50Ns
25N x 2s = 50Ns

Teraz rozumiesz ?
Czy znowu się mylę ?
Paweł
******
Posty: 192
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Re: Zacisk dyszy

Post autor: Paweł »

Nie, nie mylisz się. Swoim poprzednim postem chciałem tylko wyrazić że 50Ns, nie równa się 50Ns Obrazek
mateuszw106
****
Posty: 194
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Zacisk dyszy

Post autor: mateuszw106 »

Niby nie, ale wysokość powinno osiągnąć taką samą w obu przypadkach.

Oczywiście, ciekawiej jest przy 50N x 1s czy nawet 50N x 0,5s Obrazek
ODPOWIEDZ