Kształt krzywej ciągu a wysokość
: sobota, 16 sie 2014, 18:46
Zapuściłem symulację przy założeniach:
przy braku oporów powietrza
mając jakiś określony ciąg silnika
mając ustalony % udział masy silnika w całkowitej masie rakiety (50%, 75%, 90%)
stały czas pracy silnika
mamy do wyboru tak ksztaltować impuls aby:
narastał liniowo od zera do 100% (ImpulseShaping 0)
był stały (ImpulseShaping 1)
lub opadał liniowo ze 100% do 0% (ImpulseShaping 2)
oraz przypadki pośrednie.
Oczywiste jest że uzyskana prędkość końcowa z silnika o danym impulsie całkowitym przy każdym starcie jest taka sama,
ale uzyskana wysokość na koniec jego pracy jest inna. Wiemy że Epotencjalna=m*g*h, Ekinetyczna=m*v*v/2, zaś całkowita to E=Ep+Ek. Obiekt uzyska największą energię gdy z początku będzie przyśpieszany bardziej (co oczywiście oznacza szybszy wydatek paliwa i spadek masy samego silnika, co też wzięto pod uwagę).
Wykres finalny jak poniżej: Stosując moc spadającą liniowo od 100% do zera, w stosunku do silnika o stałym ciągu, można wygrać 45% więcej wysokości. W przypadku oporów powietrza zysk będzie nieco mniejszy, albowiem prędkość na szczycie będzie mniejsza dla rakiet które miały większą prędkość na początku lotu (albowiem opory wzrastają z kwadratem prędkości).
można zgadnąć że do wygrania jest ok 35% wysokości tą metodą.
Swoją drogą ciekawe jaki kształt krzywej ciągu (inny niż liniowy) jest optymalny.
przy braku oporów powietrza
mając jakiś określony ciąg silnika
mając ustalony % udział masy silnika w całkowitej masie rakiety (50%, 75%, 90%)
stały czas pracy silnika
mamy do wyboru tak ksztaltować impuls aby:
narastał liniowo od zera do 100% (ImpulseShaping 0)
był stały (ImpulseShaping 1)
lub opadał liniowo ze 100% do 0% (ImpulseShaping 2)
oraz przypadki pośrednie.
Oczywiste jest że uzyskana prędkość końcowa z silnika o danym impulsie całkowitym przy każdym starcie jest taka sama,
ale uzyskana wysokość na koniec jego pracy jest inna. Wiemy że Epotencjalna=m*g*h, Ekinetyczna=m*v*v/2, zaś całkowita to E=Ep+Ek. Obiekt uzyska największą energię gdy z początku będzie przyśpieszany bardziej (co oczywiście oznacza szybszy wydatek paliwa i spadek masy samego silnika, co też wzięto pod uwagę).
Wykres finalny jak poniżej: Stosując moc spadającą liniowo od 100% do zera, w stosunku do silnika o stałym ciągu, można wygrać 45% więcej wysokości. W przypadku oporów powietrza zysk będzie nieco mniejszy, albowiem prędkość na szczycie będzie mniejsza dla rakiet które miały większą prędkość na początku lotu (albowiem opory wzrastają z kwadratem prędkości).
można zgadnąć że do wygrania jest ok 35% wysokości tą metodą.
Swoją drogą ciekawe jaki kształt krzywej ciągu (inny niż liniowy) jest optymalny.