Warunek stabilności -jeszcze raz...
Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...
A co jeśli rakieta ma też dodatkowe boostery po bokach ? Uwzględnia się je jakoś czy są one pomijane i wliczane do środka ciężkości ?
Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...
Cześć,
Adam super to opisałeś. Ostatnio w modelarni chłopaki zaczynają również budować modele szybowców, odnawiają ze starej mod. lotniczej samoloty. Znalazłem tam trochę literatury i bardzo się zdziwiłem gdy przeczytałem o wędrującym środku parcia...
Okazuje się, że jest to zjawisko normalne i występuje wraz ze zmianą kąta natarcia płatów modeli. Jestem niemal na 100% pewien, że zjawisko występuje i u nas. Zakres tego ruchu jest zapewne mniejszy ale na pewno jest.
Daniel - wszystko co ma wpływ na lot modelu się wlicza. Boostery również, tak samo jak prowadnice, kamery zaczepy itd. itp.
Adam super to opisałeś. Ostatnio w modelarni chłopaki zaczynają również budować modele szybowców, odnawiają ze starej mod. lotniczej samoloty. Znalazłem tam trochę literatury i bardzo się zdziwiłem gdy przeczytałem o wędrującym środku parcia...
Okazuje się, że jest to zjawisko normalne i występuje wraz ze zmianą kąta natarcia płatów modeli. Jestem niemal na 100% pewien, że zjawisko występuje i u nas. Zakres tego ruchu jest zapewne mniejszy ale na pewno jest.
Daniel - wszystko co ma wpływ na lot modelu się wlicza. Boostery również, tak samo jak prowadnice, kamery zaczepy itd. itp.
Free Your Mind
Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...
Doszliśmy do sedna sprawy.
Adamzwróć uwagę, że pisałem o spełnieniu warunku stabilności (tylko). Jeżeli odejmiesz zapas bezpieczeństwa uzyskasz gołą zasadę, która pomimo, że jest spełniona może być nie skuteczna. To właśnie chciałem pokazać. Stałe pytanie z warsztatów: ile kalibrów ... żeby było ok? Tofifi zadał identyczne w trudniejszym przypadku wielu średnic. Według mnie (z obserwacji) w procesie szkolenia istotne jest zrozumienie
1. czym jest stabilizacja, skąd się bierze i po co – warunek ŚC < ŚP
2. oraz jej skuteczność – ile kalibrów dla powstania momentu prostującego
------------
PS1 W rozważaniach trzeba uwzględnić przesunięcie ŚC do przodu podczas lotu ponieważ wypala się paliwo w silniku czyli rakieta traci masę za ŚP.
PS2 Najlepszym programem według mnie jest rasaero.
Adamzwróć uwagę, że pisałem o spełnieniu warunku stabilności (tylko). Jeżeli odejmiesz zapas bezpieczeństwa uzyskasz gołą zasadę, która pomimo, że jest spełniona może być nie skuteczna. To właśnie chciałem pokazać. Stałe pytanie z warsztatów: ile kalibrów ... żeby było ok? Tofifi zadał identyczne w trudniejszym przypadku wielu średnic. Według mnie (z obserwacji) w procesie szkolenia istotne jest zrozumienie
1. czym jest stabilizacja, skąd się bierze i po co – warunek ŚC < ŚP
2. oraz jej skuteczność – ile kalibrów dla powstania momentu prostującego
PIOTR pisze:wszyscy koncentrują się na środku ciężkości (namacalny, fizyczny), który można modyfikować przesuwając elementy pokładowe (masy wewnętrzne) a nie na środku parcia (obliczeniowy, niewidoczny) który jest jeden i niezmienny dla danej geometrii.
Tak jest w przypadku kiedy projektujesz rakietę od podstaw. Kiedy robisz model redukcyjny „posiadasz” geometrię.Tak czy siak wszystko sprowadza się do punktu widzenia oraz zapasu bezpieczeństwa. Adam gratuluję łopatologiiJAdam pisze:Znów się nie zgadzam. Do tego właśnie służą programy typu OpenRocket czy SpaceCad aby ustalić geometrię modelu dla danych mas. Może jestem wyjątkiem (nie sądzę) ale programy zawsze służą mi do obliczenia powierzchni stateczników a nie tego, ile masy trzeba dołożyć do głowicy żeby model nie fikał koziołków.
------------
PS1 W rozważaniach trzeba uwzględnić przesunięcie ŚC do przodu podczas lotu ponieważ wypala się paliwo w silniku czyli rakieta traci masę za ŚP.
PS2 Najlepszym programem według mnie jest rasaero.
to the open space
Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...
Jeżeli chodzi o rasaero to tam niestety nie da się narysować modelu o wielu średnicach, a w openrocket nie dowierzam, bo dla czego talia np zejściowa ma zmniejszać warunek stabilności?
Czy ktoś może mi łopatologicznie opisać wzór za pomocą którego ręcznie wyliczę ŚP, tak aby porownać go z openrocketem?
Czy ktoś może mi łopatologicznie opisać wzór za pomocą którego ręcznie wyliczę ŚP, tak aby porownać go z openrocketem?
Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...
Free Your Mind
Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...
E voila!
Jak to ze statecznościa jest. Te pół kalibra wydaje mi się to jest taki minimalny zapas stateczności. Musiałem sobie przypomnieć przedmiot "Mechanika Lotu": ze studiów
Jezeli sytuacja nie jest z gatunku katastroficznych (a jeżeli jest,to po co badać stateczność?) to w równaniach można pominąć człony od oporu. Zakładamy małe wartości kąta natarcia (odchylenia) więc wartości współczynników oporu są bardzo małe.
Pozdrawiam,
Piotr
Jak to ze statecznościa jest. Te pół kalibra wydaje mi się to jest taki minimalny zapas stateczności. Musiałem sobie przypomnieć przedmiot "Mechanika Lotu": ze studiów
Jezeli sytuacja nie jest z gatunku katastroficznych (a jeżeli jest,to po co badać stateczność?) to w równaniach można pominąć człony od oporu. Zakładamy małe wartości kąta natarcia (odchylenia) więc wartości współczynników oporu są bardzo małe.
Pozdrawiam,
Piotr
Piotr M. Strzelczyk
Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...
Na stronie 19 są wzory podobne do moich. Dla miłośników języka Moilera.
http://ftp.demec.ufpr.br/foguete/biblio ... grphie.pdf
http://ftp.demec.ufpr.br/foguete/biblio ... grphie.pdf
Piotr M. Strzelczyk
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: Warunek stabilności -jeszcze raz...
Podejrzewam, że opadanie rakiety "na płask" i związane z tym nieodpalenie KMZtów jest związanie właśnie z kątem natarcia, z oderwaniem się strug. Bo zdarzało się, ze rakiety teoretycznie dość stabilne nie potrafiły się przekierować dziobem w dół. Główna przyczyna to moim zdaniem najczęściej zbyt mała prędkość na pułapie...