Cześć wszystkim,
Jesteśmy grupą sześciorga uczniów drugiej klasy liceum i chcemy zbudować rakietę, która poleci i wróci bezpiecznie na spadochronie. Mamy w planie użyć do budowy kadłuba rurek kominowych ze stali nierdzewnej o grubości 0,5mm i średnicy 6cm, która by miała zamontowany w sobie silnik klasy I, skonstruowany według projektu pewnego Kanadyjczyka, opisanego na tej stronie: https://www. nakka-rocketry. net/engine2. html (bez spacji, ale nie można wypisywać linków). Napędzany jest on paliwem stałym z sorbitolu i sacharozy. Spadochron byłby wypuszczany po wystrzeleniu górnej części rakiety, bądź samego stożka prochem szkarłatnym. Stateczniki byłyby trapezoidalne, wykonane z blachy aluminiowej. Elektronika będzie zaprojektowana z wsparciem koła naukowego Politechniki Śląskiej. Problem pojawia się niestety przy silniku. Korzystamy z gotowego projektu, ponieważ pomimo zamieszczonej na podanej wyżej stronie wiedzy, nadal nie umiemy własnego zaprojektować. Zwłaszcza mamy problem z wykonaniem takiego silnika (ponieważ z tego co jest tam napisane, jest on złożony "zginarką" do metalu i pełno jest tam pracy przy użyciu tokarki (której nie posiadamy). Pytanie jakie chcielibyśmy zadać brzmi: czy projekt silnika, przedstawiony powyżej jest odpowiedni i jesteśmy zmuszeni na zlecanie pracy specjalistom, czy może macie jakiś lepszy pomysł raczej konstrukcji takiego silnika klasy H lub I wielorazowego użytku? Raczej wolelibyśmy go nie kupować gotowego.
Pozdrawiamy i liczymy na szybką odpowiedź
Licealny projekt budowy rakiety z systemem odzyskiwania
- Bdabrowski
- ***
- Posty: 131
- Rejestracja: wtorek, 30 paź 2018, 19:29
- Lokalizacja: Białystok, Warszawa
Re: Licealny projekt budowy rakiety z systemem odzyskiwania
Jeżeli nie macie doświadczenia w budowie silników i nie chcecie poświęcać czasu na zdobycie tego doświadczenia to uważam, że najlepszą opcją byłoby użycie albo gotowca, albo nawiązanie kontaktu z kimś tu z forum, kto jest w stanie taki silnik wyprodukować. Sam jestem w trakcie tworzenia rakiety http://forum.rakiety.org.pl/viewtopic.php?f=3&t=2938 i wybrałem wraz z zespołem dłuższą drogę opracowania własnego silnika prototyp już gotowy http://forum.rakiety.org.pl/viewtopic.php?f=5&t=3034), ale jeżeli nie macie narzędzi to jednak lepszym wyborem jest zlecenie tego komuś. A co do projektu nakki, to należy zwrócić uwagę na to, że i tak po około 10 lotach należy wymienić obudowę.
I took ballistics in school. Fascinating subject. Things go up, things go down.
- verex
- Supersonic PROFI
- Posty: 742
- Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
- Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
- Kontakt:
Re: Licealny projekt budowy rakiety z systemem odzyskiwania
Cześć,
Bardzo fajnie projekt się zapowiada. Do zaprojektowania silnika używa się narzędzi kalkulacyjnych takich jak SRM. Znajdziesz go do pobrania na stronie Nakki, a tu na forum gdzieś lata w polskiej wersji językowej. Bez tokarki możecie wykonać silniki oparte o korpus z PCV, podobne projekty silników były opisywane na forum jak dobrze poszukać. Doświadczenie w budowie napędów dobrze mieć i rozwijać, więc zachęcam do lektury książek na ten temat
Bardzo fajnie projekt się zapowiada. Do zaprojektowania silnika używa się narzędzi kalkulacyjnych takich jak SRM. Znajdziesz go do pobrania na stronie Nakki, a tu na forum gdzieś lata w polskiej wersji językowej. Bez tokarki możecie wykonać silniki oparte o korpus z PCV, podobne projekty silników były opisywane na forum jak dobrze poszukać. Doświadczenie w budowie napędów dobrze mieć i rozwijać, więc zachęcam do lektury książek na ten temat
Re: Licealny projekt budowy rakiety z systemem odzyskiwania
Silnik klasy I to już potężna konstrukcja. Na początek może lepiej byłoby zbudować nieco lżejszy model i oblatać na silniku klasy G lub H. Najprostsze do wykonania są silniki z rury PCV NIBCO z dyszą z cementu CX-5, opis jest w temacie:
http://www.forum.rakiety.org.pl/viewtop ... &hilit=pcv
i na stronie NAKKI:
http://www.nakka-rocketry.net/pvcmot5.html
http://www.forum.rakiety.org.pl/viewtop ... &hilit=pcv
i na stronie NAKKI:
http://www.nakka-rocketry.net/pvcmot5.html
Re: Licealny projekt budowy rakiety z systemem odzyskiwania
Być może to trochę głupie pytanie, ale czy silniki z PCV są jednorazówkami czy są wielokrotnego użytku, ponieważ przeszukałem stronę od Nakki, jak i Internet i nie jestem w stanie znaleźć odpowiedzi. Znaczy Nakka chyba przykleja głowicę, więc nie widzę tutaj za bardzo miejsca na ładowanie paliwa?
- verex
- Supersonic PROFI
- Posty: 742
- Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
- Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
- Kontakt:
Re: Licealny projekt budowy rakiety z systemem odzyskiwania
Silniki na bazie rurek PCV są jednorazowe. Jeśli chcesz wielorazowy silnik musisz się uśmiechnąć w kierunku Aluminium albo kompozytów. Wtedy już bez tokarki i większej liczby narzędzi się nie obejdzie. Jakkolwiek dobrze przygotowany projekt wraz z materiałem możesz zanieść lokalnemu tokarzowi do wykonania.
Re: Licealny projekt budowy rakiety z systemem odzyskiwania
Pomysł z rurkami kominowymi z stali nierdzewnej jest raczej kiepski - drogie i ciężkie, to samo dotyczy stateczników. Ciekawe że nikt wcześniej nie zwrócił na to uwagi. Prościej jest zastosować rurki kartonowe, są dużo lżejsze, można obrabiać je prostymi narzędziami takimi jak pilnik, papier ścierny, nożyk do tapet itp.. Stateczniki można wykonać z sklejki... Do gotowych rur kartonowych aa dostępne gotowe głowice, wregi do takiej rakiety można wyciąć laserem też że sklejki (w razie czego służę pomocą). Myślę że podeszliście do tematu zbyt ambitnie - po co utrudniać sobie życie. Proponowałbym aby w projekcie skupić się spełnieniu założeń projektowych, zapoznaniu z tematyką i czerpaniu satysfakcji z "złożenia" takiej konstrukcji i poprawnym locie. Możecie też kupić tai zestaw zaprojektowany pod konkretny silnik dostępny w PTR, np mokro hybrydę. Po pierwszym sukcesie i zapoznaniu z tematem możecie spróbować zrobić coś samodzielnie w oparciu o projekt który zakończycie sukcesem.
Take podejście według mnie jest lepsze, szybsze i tańsze, a satysfakcja gwarantowana!
Take podejście według mnie jest lepsze, szybsze i tańsze, a satysfakcja gwarantowana!