Silnik z rury PVC.

Czyli serca naszych niebolotów !
Ganji
*
Posty: 13
Rejestracja: środa, 16 wrz 2020, 13:12

Silnik z rury PVC.

Post autor: Ganji »

Witam,
Od jakiegoś miesiąca interesuję się budową amatorskich silników rakietowych z rur PVC, i dążę do tego aby zbudować swój własny silnik.
Przeczytałem wszystkie tematy na forum o budowie tych silników oraz przyswoiłem dużo wiedzy ze strony Richarda Nakkaki, zaprojektowałem również ten silnik w SRM :
Wymiary i Kn
KN.jpg
KN.jpg (150.24 KiB) Przejrzano 8537 razy
ciśnienie
ćiśnienie.jpg
ćiśnienie.jpg (92.35 KiB) Przejrzano 8537 razy
Osiągi
osiągi.jpg
osiągi.jpg (113.66 KiB) Przejrzano 8537 razy
Wyniki
Wyniki.jpg
Wyniki.jpg (118.03 KiB) Przejrzano 8537 razy
tak się prezentuję.
I tutaj mam parę pytań,
Po 1, do wykonania tego silnika chcę użyć rury PVC 1-1/4" SCH40 tak jak wiele razy proponowano ją na tym forum i chcę się upewnić czy na pewno wytrzyma takie ciśnienie ?
Po 2, największy problem sprawia mi konstrukcja dyszy, w SRM jest podana średnica krytyczna oraz średnica wylotowa ale nigdzie nie mogę znaleźć informacji ani o wartościach kątów dyszy (czytałem na stronie Nakkaki aby zrobić 60 Stopni kąt wlotowy oraz 15 Stopni kąt wylotowy, czy taka dysza by dobrze działała ?) ani o długości jaką powinna mieć dysza. Samą dyszę planuję zrobić z CX-5 a w średnicy krytycznej umieścić parę podkładek aby uniknąć znacznego poszerzania się średnicy krytycznej. W angielskiej wersji SRM jest zakłładka o Nozzle design i wyszło mi coś takiego:
Nozzle.jpg
Nozzle.jpg (76.56 KiB) Przejrzano 8131 razy
Ale nie mam pojęcia czy to jest optymalny kształt dyszy.
Po 3, zamierzam zrobić zatyczkę do rury również z CX-5 matując jej powierzchnię od środka oraz wywiercając dziury po bokach aby "zaklinować" zatyczkę, i zastanawiam się jaką grubość powinna mieć taka zatyczka aby wytrzymać ciśnienie oraz czy jest to dobry sposób na zatkanie PVC ?
Byłbym mega wdzięczny za pomoc. :)
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silnik z rury PVC.

Post autor: jaskiniowiec »

Paliwo, które chcesz zastosować to faktycznie cukier z saletrą? Karmelek na cukrze stołowym?
Awatar użytkownika
Vigoniusz
****
Posty: 220
Rejestracja: środa, 20 cze 2018, 15:49
Lokalizacja: Kraków

Re: Silnik z rury PVC.

Post autor: Vigoniusz »

Ja trzymałem się max. 2.5 MPa.
W rurce o długości 18,4cm dawałem ok 2 cm betonu na zatyczkę i tyle samo przeznaczałem na dyszę.
Najważniejsze by dobrze zaginać końce rurki.
Space is hard.
Ganji
*
Posty: 13
Rejestracja: środa, 16 wrz 2020, 13:12

Re: Silnik z rury PVC.

Post autor: Ganji »

Paliwo, które chcesz zastosować to faktycznie cukier z saletrą? Karmelek na cukrze stołowym?
[/quote]
Tak planuję zastosować paliwo z saletry i cukru stołowego. Myślisz że inne sprawdziłoby się lepiej ?
Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 742
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: Silnik z rury PVC.

Post autor: verex »

Cukier stołowy jest ok od biedy, ale najlepiej i najwygodniej jest użyć sorbitolu. Ma niższą temperaturę topnienia, przez co lepiej się topi w garnku. Sorbitol pozostaje plastyczny dłużej od cukru stołowego lub glukozy, dzięki czemu łatwiej jest go formować w "bobki" przed wrzuceniem do formy i zaprasowaniem. Różnica jest również w charakterystyce spalania, ale myślę że wyczaisz to robiąc sobie porównanie w SRM.
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech
stansz
****
Posty: 317
Rejestracja: poniedziałek, 18 lut 2019, 11:13
Lokalizacja: Białystok

Re: Silnik z rury PVC.

Post autor: stansz »

tej odpowiedzi należy dać wyróżnienie
inżynier STEM Białystok
Zbych Staniszewski
Ganji
*
Posty: 13
Rejestracja: środa, 16 wrz 2020, 13:12

Re: Silnik z rury PVC.

Post autor: Ganji »

verex pisze: środa, 23 wrz 2020, 06:27 Cukier stołowy jest ok od biedy, ale najlepiej i najwygodniej jest użyć sorbitolu. Ma niższą temperaturę topnienia, przez co lepiej się topi w garnku. Sorbitol pozostaje plastyczny dłużej od cukru stołowego lub glukozy, dzięki czemu łatwiej jest go formować w "bobki" przed wrzuceniem do formy i zaprasowaniem. Różnica jest również w charakterystyce spalania, ale myślę że wyczaisz to robiąc sobie porównanie w SRM.
Porównałem W SRM i wygląda super, mniejsze ciśnienie, dłuższy czas pracy a impuls całkowity prawie bez zmian.
Dzięki za podpowiedz.
Osiągi Sorbitol.jpg
Osiągi Sorbitol.jpg (124.77 KiB) Przejrzano 7749 razy
Ganji
*
Posty: 13
Rejestracja: środa, 16 wrz 2020, 13:12

Re: Silnik z rury PVC.

Post autor: Ganji »

Aktualnie myślę nad sposobem zamocowania dyszy w rurze, czytałem o o-ringach jak i pierścieniach segera, lecz najlepszym rozwiązaniem wydaje się być zamocowanie dyszy na śrubach i tu pytanie, jak ją wtedy uszczelnić ? o-ring wiąże się z koniecznością zrobienia rowków w rurze co wydaje się dość trudnym zadaniem aby zrobić to równo.
Awatar użytkownika
verex
Supersonic PROFI
Posty: 742
Rejestracja: poniedziałek, 25 lip 2011, 19:38
Lokalizacja: Tczew/Kingston upon Thames
Kontakt:

Re: Silnik z rury PVC.

Post autor: verex »

Jeśli planujesz zrobić dyszę z CX5 to nie martw się o żadne uszczelnienia. Cement samemu dość dobrze uszczelni. Dyszę robisz od razu w korpusie silnika po uprzednim zaformowaniu na ciepło rurki na lekki ścięty stożek, tak aby nie wypluło dyszy.
Jeśli chcesz obejść się bez formowania termicznego rurki to wtedy faktycznie pozostaje porobić na obwodzie otwory i cement lać tak aby je wypełnił.
Zapukaliśmy nieśmiało do bram kosmosu...

Near Space Technologies
www.nearspace.tech
Ganji
*
Posty: 13
Rejestracja: środa, 16 wrz 2020, 13:12

Re: Silnik z rury PVC.

Post autor: Ganji »

Pewnie na forum jest gdzieś post jak zagiąć rurę pod silnik ale ja nie natrafiłem na taki, mógłbyś przybliżyć jak to się robi i w jaki sposób ma to uszczelnić dyszę ?
ODPOWIEDZ