Cześć. Stworzyłem ostatnio projekt 3D dyszy do wytoczenia z aluminium na podstawie oryginalnej wersji SRM bo w polskiej nie ma zakładnik dysza. Mam w tej sprawie do was pytanie, wolę się zapytać was o zgodność wszystkich parametrów przed wytoczeniem.
Parametry dyszy:
No i mam pytanie
Po pierwsze czy wszystkie parametry się zgadzają (zdziwiło mnie nie to że dysza nie ma wgl tego walca pośrodku) ?
Silnik miałby mieć średnicę wewnętrzna 38 mm.
Jeżeli ma ktoś mi pisać "policz to sobie" to niech nie pisze. Chciałbym aby ktoś doświadczony powiedział mi czy to jest dobrze zrobione bo jestem amatorem i się nie znam.
Z góry dzięki.
A i jeszcze dorzucam zdj. 2d i 3d . Jakby ktoś chciałby się pobawić z projektem i coś pozmieniać to byłbym wdzięczny.
*to wcięcie jest na uszczelkę
Z góry dzięki za wszytko.
Pozdrawiam Filip.
Projekt dyszy - Pytanie
Re: Projekt dyszy - Pytanie
Aluminiowa dysza stopi się. Przynajmniej cześć z przekrojem krytycznym powinna być wykonana z odporniejszego materiału, najlepiej jako wkładka z grafitu. Albo cała dysza ze stali.
Rowek pod uszczelkę musi być płytszy, poszukaj w internecie dobór rowków pod o-ringi.
Dysza ma zbyt ostrą krawędź na wylocie, ścianka nie może się schodzić do zera. Pomijając problem jak to wykonać to jeszcze kwestia wytrzymałości mechanicznej szczególnie przy lądowaniu i termicznej bo może się stopić.
Kształt dyszy w SRM to tylko rysunek ideowy. W praktyce zazwyczaj wykonuje się odcinek cylindryczny w przekroju krytycznym, ma to na celu zwiększenie wytrzymałości na erozję. Korzystne jest też zastosowanie zaokrągleń krawędzi - łagodne przejście miedzy stożkiem wlotowym a wylotowym, jednak w małej skali nie ma na tym istotnego zysku.
Rowek pod uszczelkę musi być płytszy, poszukaj w internecie dobór rowków pod o-ringi.
Dysza ma zbyt ostrą krawędź na wylocie, ścianka nie może się schodzić do zera. Pomijając problem jak to wykonać to jeszcze kwestia wytrzymałości mechanicznej szczególnie przy lądowaniu i termicznej bo może się stopić.
Kształt dyszy w SRM to tylko rysunek ideowy. W praktyce zazwyczaj wykonuje się odcinek cylindryczny w przekroju krytycznym, ma to na celu zwiększenie wytrzymałości na erozję. Korzystne jest też zastosowanie zaokrągleń krawędzi - łagodne przejście miedzy stożkiem wlotowym a wylotowym, jednak w małej skali nie ma na tym istotnego zysku.
Re: Projekt dyszy - Pytanie
Cześć, dzięki za odpowiedź. Planowałem włożyć wkładkę grafitową więc z tym nie problem (nie wiem tylko gdzie mam ją kupić). Mam tylko jedno pytanie. Jak obliczyć długość tego walca w przekroju krytycznym ?Kacper pisze: ↑poniedziałek, 16 mar 2020, 21:12 Aluminiowa dysza stopi się. Przynajmniej cześć z przekrojem krytycznym powinna być wykonana z odporniejszego materiału, najlepiej jako wkładka z grafitu. Albo cała dysza ze stali.
Rowek pod uszczelkę musi być płytszy, poszukaj w internecie dobór rowków pod o-ringi.
Dysza ma zbyt ostrą krawędź na wylocie, ścianka nie może się schodzić do zera. Pomijając problem jak to wykonać to jeszcze kwestia wytrzymałości mechanicznej szczególnie przy lądowaniu i termicznej bo może się stopić.
Kształt dyszy w SRM to tylko rysunek ideowy. W praktyce zazwyczaj wykonuje się odcinek cylindryczny w przekroju krytycznym, ma to na celu zwiększenie wytrzymałości na erozję. Korzystne jest też zastosowanie zaokrągleń krawędzi - łagodne przejście miedzy stożkiem wlotowym a wylotowym, jednak w małej skali nie ma na tym istotnego zysku.
Jeżeli chodzi o rowek to wydrukowałem na drukarce 3D kilka tych dysz z różną głębokością rowka i stanęło na 2,7 mm. Oring, który mam ma średnice 3 mm i wydaję mi się że to wystarczy i uczelni.
Pozdrawiam, Filip.
Re: Projekt dyszy - Pytanie
Takie kanciaste przejście w przekroju krytycznym A* spowoduje oderwanie przepływu. Na ogół będzie ono asymetryczne więc i nieosiowość ciągu gotowa.
Piotr M. Strzelczyk