różnica między silnikami D9-5 a D9-P
różnica między silnikami D9-5 a D9-P
Cześć,
Mam szybkie pytanie odnośnie silników. W sklepie modelarskim znalazłem dwa silniki (np. D9-5 oraz D9-P) które maja podobne osiągi jednak różnią się parametrem „opóźnienie”:
Jeden ma plugged a drugi ma 5 sekund.
Czy to jest opóźnienie do czasu odpalenia ładunku wurzucającego spadochron?
Czyli dla:
5 sekund: po odcięciu (paliwo się kończy) zapłonu do eksplozji ładunku wyrzucającego spadochron mija 5 sekund. W tym czasie rakieta spowalnia lot co ułatwia rozłożenie się spadochronu.
P (plugged): po odcięciu zapłonu następuje natychmiastowa eksplozja ładunku miotającego. Takie silniki stosuje się na rakiety składające się z kilku członów. Pierwszy silnik musi natychmiast odpalić następny.
Czy dobrze kminie? Bo jakoś na stronie jest to niewyraźnie opisane.
Dzięki za info.
Pozdro
Mam szybkie pytanie odnośnie silników. W sklepie modelarskim znalazłem dwa silniki (np. D9-5 oraz D9-P) które maja podobne osiągi jednak różnią się parametrem „opóźnienie”:
Jeden ma plugged a drugi ma 5 sekund.
Czy to jest opóźnienie do czasu odpalenia ładunku wurzucającego spadochron?
Czyli dla:
5 sekund: po odcięciu (paliwo się kończy) zapłonu do eksplozji ładunku wyrzucającego spadochron mija 5 sekund. W tym czasie rakieta spowalnia lot co ułatwia rozłożenie się spadochronu.
P (plugged): po odcięciu zapłonu następuje natychmiastowa eksplozja ładunku miotającego. Takie silniki stosuje się na rakiety składające się z kilku członów. Pierwszy silnik musi natychmiast odpalić następny.
Czy dobrze kminie? Bo jakoś na stronie jest to niewyraźnie opisane.
Dzięki za info.
Pozdro
Re: różnica między silnikami D9-5 a D9-P
Witam!
Pozdrawiam!
Tak właśnie jest.mietek pisze: Czy to jest opóźnienie do czasu odpalenia ładunku wurzucającego spadochron?
Chodzi o to, żeby rakieta osiągnęła pułap bo po wypaleniu paliwa ma największą prędkość i jeszcze sporo wysokości zyska. Mniejsza prędkość zwykle nie ułatwia otwarcia spadochronu ale zmniejsza ryzyko jego zerwania więc opóźnienie ma też wpływ na charakterystykę otwarcia spadochronu.mietek pisze: Czyli dla:
W tym czasie rakieta spowalnia lot co ułatwia rozłożenie się spadochronu.
I tak i nie. Plugged to silnik bez ładunku miotającego. Paliwo jest zatkane (właśnie "plugged") od góry ceramicznym korkiem. Po wypaleniu paliwa nic się nie stanie. Takie silniki stosuje się np. przy rakietach z elektronicznym układem wyzwalania spadochronu.mietek pisze: P (plugged): po odcięciu zapłonu następuje natychmiastowa eksplozja ładunku miotającego. Takie silniki stosuje się na rakiety składające się z kilku członów. Pierwszy silnik musi natychmiast odpalić następny.
Pozdrawiam!
Ostatnio zmieniony wtorek, 17 mar 2015, 23:20 przez Adam, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- ****
- Posty: 183
- Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34
Re: różnica między silnikami D9-5 a D9-P
Kiedyś miałem też taki genialny pomysł.
Co prawda korek był cementowy (chyba też ceramika).
W momencie przewiercenia silnik pięknie odpalił,
na szczęście była to wiertarka stołowa o solidnej wadze,
silnik a właściwie silniczek ok 20g paliwa zaklinował się na
wiertle i nigdzie nie poleciał. Skończyło się na niezłym "kazaniu"
od właściciela wiertarki i pewnym ograniczeniu dostępu do niej.
Ale to było ponad 50 lat temu. Do tego czasu nieco zmądrzałem
i czegoś takiego bym nie polecał.
Co prawda korek był cementowy (chyba też ceramika).
W momencie przewiercenia silnik pięknie odpalił,
na szczęście była to wiertarka stołowa o solidnej wadze,
silnik a właściwie silniczek ok 20g paliwa zaklinował się na
wiertle i nigdzie nie poleciał. Skończyło się na niezłym "kazaniu"
od właściciela wiertarki i pewnym ograniczeniu dostępu do niej.
Ale to było ponad 50 lat temu. Do tego czasu nieco zmądrzałem
i czegoś takiego bym nie polecał.
Re: różnica między silnikami D9-5 a D9-P
A co to za paliwo było?Ja osobiście w małych silnikach wiercę kanał wiertarką stołową(paliwa żywiczne,karmelek i proch czarny) i na razie nic się nie stało.
Pozdrawiam!Aleksander
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Re: różnica między silnikami D9-5 a D9-P
Silnik na prochu czarnym też mi sie kiedyś zapalił od wiercenia. Na szczęście tata trzymał wiertarkę, więc mi się upiekło.
P.S. SW21, dobrze napisałeś "na razie"
P.S. SW21, dobrze napisałeś "na razie"
-
- ****
- Posty: 183
- Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34
Re: różnica między silnikami D9-5 a D9-P
Do SW21
Problemem nie jest wiercenie kanału w bloku, a wiercenie "dziury"
w ceramicznym korku. Najczęściej brakuje cierpliwości, przyciśnie się
mocniej, wiertło się zagrzeje i nieszczęście gotowe.
Proszę nie proponujcie rozwiązań które są bardzo niebezpieczne.
Problemem nie jest wiercenie kanału w bloku, a wiercenie "dziury"
w ceramicznym korku. Najczęściej brakuje cierpliwości, przyciśnie się
mocniej, wiertło się zagrzeje i nieszczęście gotowe.
Proszę nie proponujcie rozwiązań które są bardzo niebezpieczne.
Re: różnica między silnikami D9-5 a D9-P
Jeżeli to coś zmienia w stabilności to używam do rakiet prochu 6 KNO3 3 C 1S zbidnowane lakierem NC,ale raczej nie używam tego paliwa,bo słabe i często wybucha-preferuje paliwa żywiczne.
Ja kiedyś tak się bałem,że rozwierciłem ROSa ręcznie,zajeło to jakieś 1h,ale było OK,wiec i tak można
Ja kiedyś tak się bałem,że rozwierciłem ROSa ręcznie,zajeło to jakieś 1h,ale było OK,wiec i tak można
Ostatnio zmieniony wtorek, 17 mar 2015, 19:20 przez Sw21, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam!Aleksander
-
- ****
- Posty: 183
- Rejestracja: sobota, 6 kwie 2013, 12:34
Re: różnica między silnikami D9-5 a D9-P
Może niektórych dziwi to, że tak zwracam uwagę na bezpieczeństwo.
Ale dwukrotnie musiałem udzielać pierwszej pomocy.
Proszę mi wierzyć to nie jest nic przyjemnego.
Po użyciu sznurka od snopowiązałki (na szczęscie był pod ręką)
parę dni śniła mi się kałuża krwi.
Niczego takiego Wam nie życzę, nie mówiąc już o tym żeby być poszkodowanym.
Ale dwukrotnie musiałem udzielać pierwszej pomocy.
Proszę mi wierzyć to nie jest nic przyjemnego.
Po użyciu sznurka od snopowiązałki (na szczęscie był pod ręką)
parę dni śniła mi się kałuża krwi.
Niczego takiego Wam nie życzę, nie mówiąc już o tym żeby być poszkodowanym.
Re: różnica między silnikami D9-5 a D9-P
Słuszna uwaga. Usunąłem.stary Leszek pisze:Proszę nie proponujcie rozwiązań które są bardzo niebezpieczne.
Re: różnica między silnikami D9-5 a D9-P
Witam
Jeśli chodzi o silniki fabryczne,to najlepiej użyć: młota pneumatycznego,szlifierki kątowej,młota i kilofa.A jak tego nie mamy pod ręką to wystarczy tak zwana "WYOBRAŹNIA".
A tak na poważnie,i do tematu napisz co to za producent,średnica,kolor,itp,itp.Może ktoś kiedyś coś takiego strzelał w kosmos,będzie łatwiej.
A jeśli nie,to przynajmniej będzie ciekawie.
Pozdrawiam "S"
Jeśli chodzi o silniki fabryczne,to najlepiej użyć: młota pneumatycznego,szlifierki kątowej,młota i kilofa.A jak tego nie mamy pod ręką to wystarczy tak zwana "WYOBRAŹNIA".
A tak na poważnie,i do tematu napisz co to za producent,średnica,kolor,itp,itp.Może ktoś kiedyś coś takiego strzelał w kosmos,będzie łatwiej.
A jeśli nie,to przynajmniej będzie ciekawie.
Pozdrawiam "S"