Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła
Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła
Aerodynamic pitch stabilisation
Saab S-19 Boost Guidance system
https://www.fas.org/spp/guide/usa/launc ... ndbook.pdf
Strony 46 i 47
http://articles.adsabs.harvard.edu//ful ... 8.000.html
http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/3.8 ... lCode=jgcd
I publikacja dostępna za jedyne 1000USD dla niezrzeszonych albowiem naukowcy dzialą się wiedzą ze społeczeństwem w zamian za przywileje emerytalne i stabilną pracę.
Aerodynamic roll stabilisation
Adriano Arcadipane (włoska praca magisterska, oryginał po włosku neizbyt dostępny)
http://www.rocketryforum.com/showthread ... em-Success
http://www.youtube.com/watch?v=qnUfsLCa8h8
http://www.youtube.com/watch?v=g4eliZDPqzk
(naprawdę działa)
Finowie
http://haisunaata.avaruuteen.fi/realtime/2011/
http://www.youtube.com/watch?v=Dzl304tliRg
(przesterowane PIDy)
Pitch stabilisation - thrust vector control
UK Rocketman
http://www.ukrocketman.com/rocketry/gimbal.shtml
http://www.rocketryforum.com/showthread ... 4-guidance
http://www.accur8.com/NARAM41_Vanguard.html
http://www.rocketryforum.com/showthread ... t-Guidance
Pitch&roll stabilisation - thrust vector control
Copenhagen Suborbitals
http://www.copenhagensuborbitals.com/sapphire.php
http://www.youtube.com/watch?v=hN3cLxT5Up8
Prawdopodobnie 4x Futaba BLS157HV Ultra-Torque 0.11 sec/60° @ 7.4V, 31.0kg/cm
FAQ
http://www.ninfinger.org/rockets/gcsfaq.html
Saab S-19 Boost Guidance system
https://www.fas.org/spp/guide/usa/launc ... ndbook.pdf
Strony 46 i 47
http://articles.adsabs.harvard.edu//ful ... 8.000.html
http://arc.aiaa.org/doi/abs/10.2514/3.8 ... lCode=jgcd
I publikacja dostępna za jedyne 1000USD dla niezrzeszonych albowiem naukowcy dzialą się wiedzą ze społeczeństwem w zamian za przywileje emerytalne i stabilną pracę.
Aerodynamic roll stabilisation
Adriano Arcadipane (włoska praca magisterska, oryginał po włosku neizbyt dostępny)
http://www.rocketryforum.com/showthread ... em-Success
http://www.youtube.com/watch?v=qnUfsLCa8h8
http://www.youtube.com/watch?v=g4eliZDPqzk
(naprawdę działa)
Finowie
http://haisunaata.avaruuteen.fi/realtime/2011/
http://www.youtube.com/watch?v=Dzl304tliRg
(przesterowane PIDy)
Pitch stabilisation - thrust vector control
UK Rocketman
http://www.ukrocketman.com/rocketry/gimbal.shtml
http://www.rocketryforum.com/showthread ... 4-guidance
http://www.accur8.com/NARAM41_Vanguard.html
http://www.rocketryforum.com/showthread ... t-Guidance
Pitch&roll stabilisation - thrust vector control
Copenhagen Suborbitals
http://www.copenhagensuborbitals.com/sapphire.php
http://www.youtube.com/watch?v=hN3cLxT5Up8
Prawdopodobnie 4x Futaba BLS157HV Ultra-Torque 0.11 sec/60° @ 7.4V, 31.0kg/cm
FAQ
http://www.ninfinger.org/rockets/gcsfaq.html
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła
Cześć
Chciałbym przedstawić pierwszą wersję układu aerodynamicznego systemu kierowania lotem, który powstał przy współpracy SpaceForest (wsparcie finansowe, techniczne i merytoryczne) oraz Politechniki Gdańskiej (opieka naukowa) w ramach tzw. projektów grupowych.
Autorami projektu są niezwykle zdolni inżynierowe i studenci kierunku Automatyka i Robotyka na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki: Michał Krogulecki, Maksymilian Kunt, Marcin Pioch, Adrian Szwaba. Wcześniej wspólnie zrealizowali kilka projektów, w mojej ocenie niezwykle interesujących:
http://www.youtube.com/watch?v=T-2pUcmzy7Y
http://www.youtube.com/watch?v=LJlFcCsPfH8
Dwa dni temu wykonana została prezentacja modelu laboratoryjnego reagującego na wychylenie. Prezentacja wypadła naprawdę imponująco !
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... nce.V1.mp4
System elektroniczny i układ wykonawczy działają bez zarzutu. Jego zadaniem będzie zapobieganie rotacji i utrzymanie zadanego toru lotu rakiety badawczej.
Przed nami opracowanie algorytmów sterowania, zamontowanie systemu na rakiecie, oraz poligonowa kampania testowa.
pzdr
Chciałbym przedstawić pierwszą wersję układu aerodynamicznego systemu kierowania lotem, który powstał przy współpracy SpaceForest (wsparcie finansowe, techniczne i merytoryczne) oraz Politechniki Gdańskiej (opieka naukowa) w ramach tzw. projektów grupowych.
Autorami projektu są niezwykle zdolni inżynierowe i studenci kierunku Automatyka i Robotyka na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki: Michał Krogulecki, Maksymilian Kunt, Marcin Pioch, Adrian Szwaba. Wcześniej wspólnie zrealizowali kilka projektów, w mojej ocenie niezwykle interesujących:
http://www.youtube.com/watch?v=T-2pUcmzy7Y
http://www.youtube.com/watch?v=LJlFcCsPfH8
Dwa dni temu wykonana została prezentacja modelu laboratoryjnego reagującego na wychylenie. Prezentacja wypadła naprawdę imponująco !
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... nce.V1.mp4
System elektroniczny i układ wykonawczy działają bez zarzutu. Jego zadaniem będzie zapobieganie rotacji i utrzymanie zadanego toru lotu rakiety badawczej.
Przed nami opracowanie algorytmów sterowania, zamontowanie systemu na rakiecie, oraz poligonowa kampania testowa.
pzdr
Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła
Czesc,
Gratulacje! Widze tam piekny kawalek urzadzenia. I o ile mnie oczy nie myla jest to juz wersja gotowa do uzywcia w rakiecie. Wszystko wyglada bardzo solidnie.
Na zalaczonym filmie widzialem testowana opcje korekcji toru lotu. Czy macie juz dzialajaca opcje zapobiegania rotacji?
Ten algorytm sterowania o ktorym mowisz, moze okazac sie niezwykle skomplikowanym (szczerze powiedziawszy dla mnie to kosmos). Czy macie juz jakas koncepcje albo plan dzialania?
Czy planujecie wykorzystac uklad jako system bezpiecznego rozbicia (w wyznaczonym miejscu) w razie nie zadzialania odzysku?
Piekna robota. Szczerze zycze sukcesow i nie moge sie doczekac, zeby zobaczyc to cudo w dzialaniu.
Gratulacje! Widze tam piekny kawalek urzadzenia. I o ile mnie oczy nie myla jest to juz wersja gotowa do uzywcia w rakiecie. Wszystko wyglada bardzo solidnie.
Na zalaczonym filmie widzialem testowana opcje korekcji toru lotu. Czy macie juz dzialajaca opcje zapobiegania rotacji?
Ten algorytm sterowania o ktorym mowisz, moze okazac sie niezwykle skomplikowanym (szczerze powiedziawszy dla mnie to kosmos). Czy macie juz jakas koncepcje albo plan dzialania?
Czy planujecie wykorzystac uklad jako system bezpiecznego rozbicia (w wyznaczonym miejscu) w razie nie zadzialania odzysku?
Piekna robota. Szczerze zycze sukcesow i nie moge sie doczekac, zeby zobaczyc to cudo w dzialaniu.
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła
Cześć
Chciałbym poinformować, że układ sterowania aerodynamicznego przeszed pomyślne testy w tunelu aerodynamicznym Politechniki Warszawskiej.
Testy odbyły się dwa tygodnie temu, jednak dopiero teraz ogarnęliśmy w miarę materiał dowodowy:
Tunel jest jeszcze w trakcie montażu, jednak już pozwala na uzyskanie prędkości powietrza 100 m/s. W szczycie tunel pobiera moc 0,5 MW - piękna machina!
Dzięki badaniom w tunelu zbadaliśmy charakterystykę działania układu sterowania czyli wychylenie modelu w zależności od kąta natarcia sterów i prędkości rakiety.
Uzyskaliśmy bardzo ciekawe i zaskakujące zarazem wyniki:
Skoro system jest w stanie ustabilizować rakietę niestabilną, to jesteśmy spokojni o prawidłową pracę systemu w stabilnej rakiecie. Dodatkowo docelowa rakieta do projektu DEWI będzie miała wysokość 4.5 m, tak więc układ sterowania będzie miał większe ramię siły do korygowania toru lotu.
Dziękuję Adamowi i Kacprowi za pomoc w testach i wykonanie osiowego ułożyskowania rakiety.
Dziękuję Kadrze Wydziału Aerodynamiki Politechniki Warszawszkiej za wsparcie technicze, merytoryczne i wyrozumiałość.
Poniżej obszerna prezentacja zawierająca także filmy z tunelu:
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... ncowa.pptx
SpaceForest poprosił o wyróżnienie tego projektu i przyznanie nagrody Twórcom w ramach oceny Projektów Grupowych Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej.
Montaż pierwszego egzemplarza rakiety DEWI ma się ku końcowi. Niebawem test w locie.
pzdr
Chciałbym poinformować, że układ sterowania aerodynamicznego przeszed pomyślne testy w tunelu aerodynamicznym Politechniki Warszawskiej.
Testy odbyły się dwa tygodnie temu, jednak dopiero teraz ogarnęliśmy w miarę materiał dowodowy:
Tunel jest jeszcze w trakcie montażu, jednak już pozwala na uzyskanie prędkości powietrza 100 m/s. W szczycie tunel pobiera moc 0,5 MW - piękna machina!
Dzięki badaniom w tunelu zbadaliśmy charakterystykę działania układu sterowania czyli wychylenie modelu w zależności od kąta natarcia sterów i prędkości rakiety.
Uzyskaliśmy bardzo ciekawe i zaskakujące zarazem wyniki:
- Już od prędkości 40 m/s reakcja rakiety na zadany kąt natarcia sterów jest praktycznie identyczna.
- Zwiększanie kąta natarcia sterów powyżej 20 stopni nie prowadzi do dalszego zwiększania wychylenia rakiety.
- Nie udało się doprowadzić do sprawdzenia sterowników zapobiegających autorotacji - nie udało się zakręcić rakietą mimo osiowego zawieszenia na łożyskach i wyważeniu modelu nawet przy prędkości 70m/s.
Skoro system jest w stanie ustabilizować rakietę niestabilną, to jesteśmy spokojni o prawidłową pracę systemu w stabilnej rakiecie. Dodatkowo docelowa rakieta do projektu DEWI będzie miała wysokość 4.5 m, tak więc układ sterowania będzie miał większe ramię siły do korygowania toru lotu.
Dziękuję Adamowi i Kacprowi za pomoc w testach i wykonanie osiowego ułożyskowania rakiety.
Dziękuję Kadrze Wydziału Aerodynamiki Politechniki Warszawszkiej za wsparcie technicze, merytoryczne i wyrozumiałość.
Poniżej obszerna prezentacja zawierająca także filmy z tunelu:
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... ncowa.pptx
SpaceForest poprosił o wyróżnienie tego projektu i przyznanie nagrody Twórcom w ramach oceny Projektów Grupowych Wydziału ETI Politechniki Gdańskiej.
Montaż pierwszego egzemplarza rakiety DEWI ma się ku końcowi. Niebawem test w locie.
pzdr
Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła
Panowie,
co tu dużo mówić, odwalacie kawał porządnej roboty!
Gratulacje z mojej strony i życzenia dalszych sukcesów!
co tu dużo mówić, odwalacie kawał porządnej roboty!
Gratulacje z mojej strony i życzenia dalszych sukcesów!
"Przemkną dni zatroskanym rojem, niebo przeszyją nowych statków trasy..."
(_[__]=====/////=====[__]_)
(_[__]=====/////=====[__]_)
Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła
Witam!
Ciekaw jestem jak oś sterolotki dzieliła jej powierzchnię czyli jaka była jej powierzchnia przed osią i za osią
obrotu i czy były zrównoważone momenty aerodynamiczne?
Przyłączam się do gratulacji.tadeusz
Ciekaw jestem jak oś sterolotki dzieliła jej powierzchnię czyli jaka była jej powierzchnia przed osią i za osią
obrotu i czy były zrównoważone momenty aerodynamiczne?
Przyłączam się do gratulacji.tadeusz
Re: Aktywna stabilizacja lotu - literatura i źródła
Dopiero teraz widzę że ominąłem oryginalnego posta z października kiedy byłem w delegacji. Świetna sprawa. Widać że chłopaki wiedzą co robią.
Przydałyby się testy statyczne w symulowanym środowisku programistycznym. Jeżeli jest możliwe udostępnienie kodu źródłowego to mógłbym pomacać.
Przydałyby się testy statyczne w symulowanym środowisku programistycznym. Jeżeli jest możliwe udostępnienie kodu źródłowego to mógłbym pomacać.
Sebastian