PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego

Polskie Towarzystwo Rakietowe - wstąp i legalnie odpalaj Rakiety Dużej Mocy
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 814
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków/Gdynia

Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego

Post autor: Kacper » środa, 30 sty 2019, 00:05

Przyczyn pierdzenia - niestabilności silnika jest mnóstwo. Raczej bym zapytał dlaczego niektóre silniki pracują stabilnie. :)
W tym przypadku myślę że niestabilność była wywołana zbyt niską różnicą ciśnień miedzy komorą spalania a zbiornikiem, wtedy dochodzi o rezonansu miedzy komorą spalania a zbiornikiem właśnie na takich niskich częstotliwościach. Podczas testów statycznych tego silnika mieliśmy temperatury powyżej 20 stopni C. Teraz było poniżej zera a podtlenek miał wystarczająco czasu żeby wystygnąć. Dodatkowo mamy tutaj wtrysk jednopunktowy, ma średnicę aż 5mm co dodatkowo ułatwia przebiciom ciśnienia wstecz. Dysza ma 15mm więc stosunek powierzchni na poziomie 9 co też jest dość niską wartością.
Żeby ustabilizować pracę silnika trzeba zwiększyć spadek ciśnienia na wtrysku. Najprościej to osiągnąć utrzymując odpowiednio wysoką temperaturę zbiornika. Konstrukcyjnie można to osiągnąć rozwiercając dyszę lub zmniejszając średnicę wtrysku.

tadeusz
PROFI
Posty: 289
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego

Post autor: tadeusz » środa, 30 sty 2019, 12:02

W moim przypadku wtrysk miał fi2,5 a dysza fi10/stosunek 16/,kanał fi12x150mm a ziarnem była parafina z żywicą 60/40.
Pogoda była słoneczna i mogło być ponad 20st.C

Shagr
**
Posty: 55
Rejestracja: wtorek, 19 cze 2018, 09:10

Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego

Post autor: Shagr » poniedziałek, 4 lut 2019, 22:46


Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 814
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków/Gdynia

Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego

Post autor: Kacper » poniedziałek, 4 lis 2019, 00:23

Przeprowadziliśmy drug test statyczny silnika w docelowej skali.
Test dość nietypowy bo z założenia prowadzony aż coś puści.
Początkowo spieszyliśmy się z testem żeby zdążyć przezbroić silnik do lotu w Drawsku na 50% zatankowania. Jednak czasu brakło a prognozy na LRE i tak nie dawały szans na wysokie loty więc postanowiliśmy palić silnik na maxa. Użyliśmy butli zastępczej o większej pojemności niż pozwala zbiornik w rakiecie.
Okazało się, że silnik pracuje idealnie stabilnie, wszystkie wcześniejsze problemy udało się rozwiązać i jako pierwsza przepaliła się dysza, która i tak już miała za sobą 5s pracy po pierwszym teście. Po oględzinach wypalenia ziarna i izolacji termicznych widać, że reszta mogłaby chodzić jeszcze znacznie dłużej. :D


kadr.JPG
kadr.JPG (59.17 KiB) Przejrzano 760 razy
hyb PTR-1 test2 wykres.JPG
hyb PTR-1 test2 wykres.JPG (98.96 KiB) Przejrzano 760 razy

qwertyalfa
***
Posty: 73
Rejestracja: niedziela, 16 cze 2019, 11:27
Kontakt:

Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego

Post autor: qwertyalfa » poniedziałek, 4 lis 2019, 20:33

Ciekawy test.
Mam kilka pytań:
Po pierwsze: czy impuls całkowity tego silnika wyniósł ponad 48000 Ns? Jeśli tak, to szanuję.
Po drugie: Jakiego paliwa użyliście w tym silniku?
Po trzecie: Z czego była wykonana dysza, i szacunkowo na jaką temperaturę była narażona podczas pracy?
Z góry serdecznie dziękuję za odpowiedzi :)

Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 814
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków/Gdynia

Re: PTR1 - Pierwsza rakieta Polskiego Towarzystwa Rakietowego

Post autor: Kacper » poniedziałek, 4 lis 2019, 21:31

Tak, chociaż docelowo powinno się udać wycisnąć z tego silnika 60kNs. To już jest klasa P więc po za skalą modelarstwa RDM :D
Paliwo to nylon.
Dysza jest zrobiony z kompozytu włókno węglowe + żywica fenolowa. Jest to rodzaj dyszy ablacyjny czyli w trakcie pracy cały czas eroduje ale powoli i jednostajnie. Temperatura gazów to około 3000K więc przy tak długim czasie pracy dysze akumulacyjne (wykonane z grafitu lub metalu) nie wytrzymują.

ODPOWIEDZ