Paliwo kompozytowe na KCLO4

Skład wykonanie itp...
michajas
*
Posty: 29
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Paliwo kompozytowe na KCLO4

Post autor: michajas »

Witam,
na początku przywitam się ponownie, ponieważ powracam po dłuższej, wymuszonej przerwie do zabawy z rakietami :smile:

Ostatnimi czasy przeprowadziłem kilka testów paliwa opartego na nadchloranie potasu. Paliwo nie było testowane w silniku, jedynie na chwilę obecną spalanie "na powietrzu". Przetestowałem kilka składów tegoż paliwa, poniżej chciałem zaprezentować wyniki testów oraz składy. Być może komuś mogą się te informacje przydać.
Wnioski przedstawię na końcu.

Skład 1:

Składnik Udział % (wagowo)
KClO4 75
AlMg 4
S 1
Epoxy + utwardzacz 20

Skład 2:

Składnik Udział % (wagowo)
KClO4 75
AlMg 5
S 2
Poliuretan 18

Skład 3:


Składnik Udział % (wagowo)
KClO4 75
AlMg 4
S 3
Poliuretan 18


Skład 4:


Składnik Udział % (wagowo)
KClO4 80
AlMg 7
S 3
Poliuretan 10


Z powyższych składów najlepiej spisał się ostatni. Najłatwiej się zapalał, pozostawiał najmniej niespalonego materiału i spalał się najszybciej. Cały proces spalania przebiegał stabilnie i ze stałą prędkością.
Pozostałe mieszanki również dobrze sobie radziły, lecz pozostawiały sporo niespalonego materiału i czasem ciężko było je podpalić.

Poniżej przedstawiam opis testów ostatniego składu:

1 Spalanie czołowe w rurce aluminiowej

Wymiary 33x5mm
Waga paliwa 1,15 g
Waga resztek paliwa 0,28 g
Procent spalenia 76 %

2 Spalanie wąskiego paska paliwa (bez inhibitacji)

Wymiary 50x3x10mm
Waga paliwa 2,08 g
Waga resztek paliwa 0,19 g
Procent spalenia 91 %
Czas spalania 7 s

3 Spalanie małego kawałka w celu określenia ilości resztek
Waga paliwa 0,36 g
Waga resztek paliwa 0,05 g
Procent spalenia 86 %

Różnice dot. stopnia spalenia wynikają głównie z różnego stopnia wyschnięcia materiału. Tego niestety nie udało mi się unormować :smile:

Paliwo nie ma kłopotu z wilgocią, bardzo łatwo się go wykonuje nawet przy tak małej ilości lepiszcza (10%).
Po zmieszaniu tworzy małe grudki które bardzo łatwo się prasuje dzięki czemu można uzyskać ładne ziarno.

Pomimo, iż wydawać się może że jest to całkiem przyjemne paliwo moim zdaniem tak nie jest. Po pierwsze, skład ten w PROPEP wskazuje na ISP na poziomie 170 (czyli znacznie mniej niż paliwa na AN) a po drugie przewidywana temperatura spalania jest bardzo wysoka ok. 2800*C (oglądając proces spalania daje on bardzo jasny płomień co moim zdaniem wskazuje na wysoką temperaturę spalania).

Podsumowując, uważam tą kompozycję za ciekawą, jednak biorąc pod uwagę głównie tą wysoką temperaturę uznaję, że średnio nadaje się ona jako paliwo, tym bardziej, że ISP nie jest zbyt wysokie.
Awatar użytkownika
pyromaniac
*
Posty: 23
Rejestracja: piątek, 21 paź 2011, 07:39
Lokalizacja: Gdynia / Wawa

Re: Paliwo kompozytowe na KCLO4

Post autor: pyromaniac »

Wszystko fajnie, jednak powiedz mi jaka jest słuszność testowania spalania paliwa poza komorą silnika, w której będzie pracował...? Przecież do testów trzeba odtworzyć warunki ciśnienia i temperatury, jakie będą panowały w komorze silnika podczas jego pracy.... ;] Inaczej paliwo spala się w otwartej przestrzeni a inaczej pod ciśnieniem roboczym... inna szybkość spalania i szybkość samych reakcji chemicznych... mogą się też tworzyć zupełnie inne produkty spalania...
ODPOWIEDZ