Silniki na paliwa kosmiczne

Skład wykonanie itp...
Awatar użytkownika
kosmonauta
*
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek, 4 lip 2011, 16:15

Silniki na paliwa kosmiczne

Post autor: kosmonauta »

Przegladam sobie baze polsek
http://baza.polsek.org.pl/ i widze kilka roznych paliw, ktorych tu nie stosujecie. Czemu?
8.7. Jakie paliwa stosuje się we współczesnych rakietach ? Po okresie eksperymentowania z różnymi paliwami, aktualnie używane są następujące:
  • Nafta + ciekły tlen; uważane za najbardziej "ekologiczne paliwo", w nowoczesnych silnikach pozwala uzyskać duży ISP(impuls właściwy)=338s i ciąg F=4152 kN (silnik RD-180); stosowane w rakietach rodziny Sojuz, Zenit, Atlas-5.
  • Ciekły wodór + ciekły tlen; bardzo efektywne paliwo stosowane w górnych stopniach rakiet, w silnikach SSME wahadłowca oraz w najnowocześniejszym amerykańskim silniku RS-68 (rakieta Delta-IV), ISP=420s F=3312kN.
  • UDMH + N2O4; paliwo "przechowywalne" stosowane na początku do bojowych rakiet balistycznych, a obecnie w rakietach Ariane-4, Długi Marsz, Proton-K; ISP=316s F=1635kN (silnik RD-253-11D48).
  • Paliwa stałe; używane w startowych stopniach STS (wahadłowca), Ariane, Delta; ISP=269s F=11520kN (rakieta SRB dla STS).
Jeśli chodzi o paliwo UDMH+N2O4 to największym jego przeciwnikiem w historii astronautyki był S.P.Korolow, który czuł do tej substancji wręcz osobisty wstręt, nazywając ją "trupim jadem". Żadna z rakiet nośnych Korolowa nie była napędzana silnikami wykorzystującymi to kontrowersyjne paliwo.
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 828
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Silniki na paliwa kosmiczne

Post autor: Tofifi »

Nafta+ ciekły tlen; uważane za najbardziej "ekologiczne paliwo", w nowoczesnych silnikach pozwala uzyskać duży ISP(impuls właściwy)=338s i ciąg F=4152 kN (silnik RD-180); stosowane w rakietach rodziny Sojuz, Zenit, Atlas-5.
  • Ciekły wodór + ciekły tlen; bardzo efektywne paliwo stosowane w górnych stopniach rakiet, w silnikach SSME wahadłowca oraz w najnowocześniejszym amerykańskim silniku RS-68 (rakieta Delta-IV), ISP=420s F=3312kN.

A brałęś pod uwagę, że ciekły tlen wymaga przechowywania w grubościennych (ciezkich) zbiornikach? Wymaga stosowania turbo pomp, rozpręzarek ? Że spala się wybuchowo?
Ciekły wodór w zasadzie tak samo.

O podtlenek azotu łątwiej ale moim zdaniem zbyt droga impreza...

NIe możliwe jest zrobienie silników na te paliwo w małej skali....

Weź zacznij więcej czytać a mnie zadawać durnych pytań bo to już któryś raz dzisiaj odzywasz się z "genialnym" pomysłem....
Awatar użytkownika
kosmonauta
*
Posty: 11
Rejestracja: poniedziałek, 4 lip 2011, 16:15

Re: Silniki na paliwa kosmiczne

Post autor: kosmonauta »

Tofifi pisze: O podtlenek azotu łątwiej ale moim zdaniem zbyt droga impreza...

NIe możliwe jest zrobienie silników na te paliwo w małej skali....

Weź zacznij więcej czytać a mnie zadawać durnych pytań bo to już któryś raz dzisiaj odzywasz się z "genialnym" pomysłem....
No zbyt odkrywcze to nie sa te Twoje odpowiedzi. ;)

Jako odpowiedz moge poda to, ze byle elektroliza pozwoli wytworzyc wodor i tlen. I wcale nie trzeba tego przechowywac w jakis super szczelnych (nie ma takich bo wodor przecieka przez stal) pojemnikach. Zalezy jakie cisnienie.

Mała skala nie warunkuje żadnego paliwa. Po za tym masz tam i parafine i wiele innych stałych silników. Wiec nie widze powodu bys się tutaj wytrzęsał na mnie. Idz wypij melisę.
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki na paliwa kosmiczne

Post autor: jaskiniowiec »

Z powodów technicznych i finansowych stosowanie paliw ciekłych jest na razie praktycznie niemożliwe do zrealizowania. Poza tym, zysk z paliw ciekłych jest tym większy, im większa rakieta. W modelarstwie i niewielkich rakietach eksperymentalnych króluje paliwo stałe oraz hybrydowe z ciekłym utleniaczem.
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 828
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Silniki na paliwa kosmiczne

Post autor: Tofifi »

zastanów się teraz deczko dlaczego irutyją mnie twoje pytania?

Zabawy w stylu gwóźdź i bateria = tlen zostaw dla pani od chemii w szkole.

Pojmij że nie ma to sensu co mówisz....

Nie chce się za bardzo denerówować z Twego pwoodu ale tym razem odpowiem:

Bez zamienienia gazu w ciecz nie będziesz w stanie przechowywać go w dużej ilośći... A dając wysokie ciśnienie musisz liczyć się z cięższym zbiornikiem, poza tym uszodzenie zbironika wiąze się z eksplozją... I to właśnie dla tego mądrzejsi od Ciebie (o demnie zresztą też) wpadli na pomysł aby zadać sobie tyle trudu z zmianą postaci gazowej tlenu i wodoru w postać ciekłą.

Ale jak dalej jesteś taki uparty to okej powiem Ci do czego ja już doszedłem:
W tej skali nie ma to sensu!
Ja zmądrzałem to i ty powienieś kiedyś....

Możesz kupić zarówno tlen jak i wodór w specjalnych butlach...
Problem tylko taki że mają średnice po 20-30cm i same zbiorniki ważą po 15-20kg a zawartości jest może niecałe 8kg....
Już tutaj masz wielki minus.
Dalej jadąc kiedyś ktoś mi już policzył i zaporponował jak zrobić taki silnik - wyszło że ciąg to około 15kg - nie zawiele zwłaszcza jak same zbiorniki ważą więcej... teoretycznie można kombinować i osiągnąc lepsze wspólczyniki ale to już wyższa technologia...
I przede wszystkim droga.

Może warto też dodać że pominołem skomlikowane systemy wtrysku paliwa do komory spalania w której i tak jest już duże ciśnienie?
A o temperatuże myślałeś? reakcja wodoru i tlenu uwalnia jak dobrze pamiętam 3000*C....
Nie dorwiesz tak łatwo materiałów które przetrzymią taką temperaturę....

A nawet jak dorwiesz to nikt ci ich nie będzie mógł obrobić albo będzie to strasznie kosztowne.

Kuźwa.... ide jednak po tą melisę....


A dla Ciebie ostatni raz powtórzę:
Nie ty pierwszy na to wpałeś, nie pierwszy o tym myślałęś.... więc zastanów się dlaczego ludzie ktorzy przebili się przez prękość dźwięku osiągneli wysokie pułapy i mają w ogóle full osiągnięcia nie robią tego?

Amen....
Proponuje zablokować bo mi pikawa skoczy.... :evil:

PS. Jaskiniowec ubiegł mnie i nawet zrobił to króecej :D
kermit
PROFI
Posty: 387
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: znad stawu w Baninie
Kontakt:

Re: Silniki na paliwa kosmiczne

Post autor: kermit »

Ksp.:)

Kiedyś Napoleon powiedział: Żeby wygrać wojnę potrzeba trzech rzeczy.
Po pierwsze pieniędzy.
Po drugie pieniędzy
i po trzecie pieniędzy.

I to są trzy główne powody dla których jako amatorzy nie zajmujemy się jak na razie kosmicznymi paliwami, pozostawiając ten temat w sferze teoretycznych rozważań.
Myślę, że kiedyś przyjdzie i na to czas, ale jak do tej pory brak jest na to środków.
A co do samych paliw to raczej unikałbym składów tak niebezpiecznych jak proponujesz. Zresztą na tym paliwie ( dimetylohydrazyna) chyba najdroższy fajerwerk na świecie został zrobiony.
"...co do reszty to uważam że Kartagina musi być zburzona. "
Erich
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 163
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Re: Silniki na paliwa kosmiczne

Post autor: Erich »

Drogi kosmonauto,
po co bawić się dimetylohydrazynami itp które są cholernie rakotwórcze itd. Wg FAI zabronione jest używanie substancji niebezpiecznych. I masz odpowiedź, czemu ich nie używamy. Z resztą po co. Wystarczyło 2,7 kg paliwa stałego żeby przekroczyć prędkość dźwięku. Wystarczyło 278 kg prochu nitroglicerynowego, by sięgnąć gwiazd (Meteor 2K). Po co od razu tony hydrazyny i rakiety o niebotycznej masie, skoro i tak nie mamy zaplecza technicznego, aby takich rakiet użyć. Wrzuć na luz, przyjdzie czas na rakiety na paliwo ciekłe :wink:
ODPOWIEDZ