Testy paliw rakietowych opartych na ŻE
Testy paliw rakietowych opartych na ŻE
Witam!
Pewien czas temu postanowiłem zająć się paliwami rakietowymi opartymi na ŻE. W tym temacie chciałbym przedstawić testy z tego typu rodzajem paliw. Na pierwszy ogień poszedł KNOSAL.
<span style="font-weight: bold"><span style="font-size: 15px; line-height: normal">Testy silników rakietowych z paliwem KNOSAL</span></span>
<ul><span style="font-weight: bold">09.05.09 SRWU M1</span>
Test z silnika rakietowego wielokrotnego użytku z 200g paliwa, zacisk początkowy 430. Paliwo nie było dobrze sprasowane (jedynie młotkiem); aluminium było słabo rozdrobnione i mocno zanieczyszczone.
http://www.youtube.com/watch?v=dVC0vqQBY68
Wnioski: za słaby zapłon paliwa, za mały zacisk.</ul>
<ul><span style="font-weight: bold">14.08.10 SR ALKNOM3</span>
Test silnika rakietowego opartego na konstrukcji aluminiowej (32/1 PA38) zawierającego 180g paliwa. Zacisk początkowy 450. Paliwo zawierało to samo aluminium (zanieczyszczone) ale sprasowane było w 5 tonowej prasie. Zapłon został poprawiony. W po spaleniu paliwa w silniku został dziwny żużel w kształcie całych ziaren. W środku zabarwiony był na czerwonawy kolor.
Film: http://picasaweb.google.com/rakiety/Tes ... 4999257762
Wnioski: za mały zacisk, złe aluminium (za mało rozdrobnione oraz zbyt zaśmiecone)</ul>
<ul><span style="font-weight: bold">21.08.10 SRWU M1 - CATO</span>
Test SRWU M1 z 180g paliwa. Zacisk 650 W silniku znajdowało się 8 sprasowanych ziaren typu bates. Przy produkcji paliwa zastosowałem czyste pyliste aluminium od Adama (sensi). Na wolnym powietrzu widać ogromną różnicę przy spalaniu. Zapłonnik: mieszanka KNO3/Al/S. Silnik momentalnie wybuchł, dysza nie odnaleziona, nie odnaleziony zapalnik (przynajmniej resztki). Najprawdopodobniej zapalnik przytkał dyszę, powstało zbyt duże ciśnienie w komorze spalania co spowodowało popękanie dolnych ziaren, gigantycznie zwiększył się zacisk co doprowadziło do CATO (taka jest moja hipoteza).
<span style="font-size: 10px; line-height: normal">Konstrukcja SRWU M1: rurka toczona (bezszwowa), grubość ścianki 2,5mm; dysza (5mm) mocowana wkręcanym pierścieniem; zatyczka wkręcana; uszczelnienie 3 (+1) oringi.</span>
Film: http://picasaweb.google.com/rakiety/Tes ... 1411026466
<span style="font-size: 10px; line-height: normal">Korpus z zatyczką wbił się na głębokość około 50cm; dyszę i pierścień mocujący odstrzeliło.</span>
<span style="font-size: 10px; line-height: normal">Na ziemię spadły niespalone (nawet nie nadpalone...) i popękane kawałki ziarna paliwa</span>
<span style="font-size: 10px; line-height: normal">Korpus silnika od strony dyszy, przed i po CATO. Rurka została rozdęta! gwint się nie zerwał</span>
<span style="font-size: 10px; line-height: normal">Kolejne klatki filmu przedstawiające wubuch silnika.</span>
Silnik wybuchł od razu kiedy odpaliłem zapalnik (nie zauważyłem żadnej zwłoki). Huk był przeogromny, nie powiem trochę się przeraziłem.
Wnioski: zła konstrukcja zapalnika, zbyt duża i zbyt mocna(?) mieszanka zapłonnikowa, zbyt duży zacisk...(?)</ul>
Testy będą kontynuowane.
Pozdrawiam.
Pewien czas temu postanowiłem zająć się paliwami rakietowymi opartymi na ŻE. W tym temacie chciałbym przedstawić testy z tego typu rodzajem paliw. Na pierwszy ogień poszedł KNOSAL.
<span style="font-weight: bold"><span style="font-size: 15px; line-height: normal">Testy silników rakietowych z paliwem KNOSAL</span></span>
<ul><span style="font-weight: bold">09.05.09 SRWU M1</span>
Test z silnika rakietowego wielokrotnego użytku z 200g paliwa, zacisk początkowy 430. Paliwo nie było dobrze sprasowane (jedynie młotkiem); aluminium było słabo rozdrobnione i mocno zanieczyszczone.
http://www.youtube.com/watch?v=dVC0vqQBY68
Wnioski: za słaby zapłon paliwa, za mały zacisk.</ul>
<ul><span style="font-weight: bold">14.08.10 SR ALKNOM3</span>
Test silnika rakietowego opartego na konstrukcji aluminiowej (32/1 PA38) zawierającego 180g paliwa. Zacisk początkowy 450. Paliwo zawierało to samo aluminium (zanieczyszczone) ale sprasowane było w 5 tonowej prasie. Zapłon został poprawiony. W po spaleniu paliwa w silniku został dziwny żużel w kształcie całych ziaren. W środku zabarwiony był na czerwonawy kolor.
Film: http://picasaweb.google.com/rakiety/Tes ... 4999257762
Wnioski: za mały zacisk, złe aluminium (za mało rozdrobnione oraz zbyt zaśmiecone)</ul>
<ul><span style="font-weight: bold">21.08.10 SRWU M1 - CATO</span>
Test SRWU M1 z 180g paliwa. Zacisk 650 W silniku znajdowało się 8 sprasowanych ziaren typu bates. Przy produkcji paliwa zastosowałem czyste pyliste aluminium od Adama (sensi). Na wolnym powietrzu widać ogromną różnicę przy spalaniu. Zapłonnik: mieszanka KNO3/Al/S. Silnik momentalnie wybuchł, dysza nie odnaleziona, nie odnaleziony zapalnik (przynajmniej resztki). Najprawdopodobniej zapalnik przytkał dyszę, powstało zbyt duże ciśnienie w komorze spalania co spowodowało popękanie dolnych ziaren, gigantycznie zwiększył się zacisk co doprowadziło do CATO (taka jest moja hipoteza).
<span style="font-size: 10px; line-height: normal">Konstrukcja SRWU M1: rurka toczona (bezszwowa), grubość ścianki 2,5mm; dysza (5mm) mocowana wkręcanym pierścieniem; zatyczka wkręcana; uszczelnienie 3 (+1) oringi.</span>
Film: http://picasaweb.google.com/rakiety/Tes ... 1411026466
<span style="font-size: 10px; line-height: normal">Korpus z zatyczką wbił się na głębokość około 50cm; dyszę i pierścień mocujący odstrzeliło.</span>
<span style="font-size: 10px; line-height: normal">Na ziemię spadły niespalone (nawet nie nadpalone...) i popękane kawałki ziarna paliwa</span>
<span style="font-size: 10px; line-height: normal">Korpus silnika od strony dyszy, przed i po CATO. Rurka została rozdęta! gwint się nie zerwał</span>
<span style="font-size: 10px; line-height: normal">Kolejne klatki filmu przedstawiające wubuch silnika.</span>
Silnik wybuchł od razu kiedy odpaliłem zapalnik (nie zauważyłem żadnej zwłoki). Huk był przeogromny, nie powiem trochę się przeraziłem.
Wnioski: zła konstrukcja zapalnika, zbyt duża i zbyt mocna(?) mieszanka zapłonnikowa, zbyt duży zacisk...(?)</ul>
Testy będą kontynuowane.
Pozdrawiam.
-
- ****
- Posty: 194
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Rumia
- Kontakt:
To był dla mnie niezły szok - myślałem że SRWU M1 jest nie do zniszczenia. A jednak... 2,5 mm stali... Oczywiście zacisk kosmiczny
Przeprowadziliśmy ostatnio z Mauy 'm mini-testy paliw kompozycji, nad którą ostatnio pracowałem - na bazie ŻE i etanolu.
Wstępne testy, przy bardzo niskim zacisku, wypadły dosyć obiecująco. Czy ktoś może na forum testował tego typu kompozycje?
Przeprowadziliśmy ostatnio z Mauy 'm mini-testy paliw kompozycji, nad którą ostatnio pracowałem - na bazie ŻE i etanolu.
Wstępne testy, przy bardzo niskim zacisku, wypadły dosyć obiecująco. Czy ktoś może na forum testował tego typu kompozycje?
Ja bym rzekl, że nawet bardzo obiecująco. Test obejmował trzy silniczki w korpusie papierowym. Kanał w jednym ziarnie paliwa przez około 1/4 długości wiec zacisk bardzo niski jak na paliwo żywiczne. Dwa z trzech silników spaliło się z piękną kitą (o lekkim czerwonawym zabarwieniu) ale raczej jako flary. W trzecim silniku po chwili bardzo pięknej pracy odstrzeliło dysze.
Wydaje mi się, ze nad tym paliwem warto się na chwile zatrzymać.
Wyniki testów będziemy sukcesywnie umieszczać.
Pozdrawiam.
Wydaje mi się, ze nad tym paliwem warto się na chwile zatrzymać.
Wyniki testów będziemy sukcesywnie umieszczać.
Pozdrawiam.
<span style="font-size: 18px; line-height: normal"><span style="font-weight: bold">Testy paliw rakietowych opartych na ŻE i etanolu</span></span>
Odbyły się również testy paliw na bazie ŻE rozcieńczonej etanolem. Wykorzystano silniczki papierowe, każdy wykonany nieco inaczej, zawierające w zależności od silniczka 80-100g paliwa.
Ścianka ok. 1,5mm, zacisk bliski zeru - poszerzona dysza, króciutki kanał (mega długi czas spalania - nawet do przepalenia korpusu).
We wszystkich testach paliwo zapalane od lontu Visco z podsypką PC.<ul><span style="font-weight: bold">Test I nie był nagrywalny - kompozycja taka jak w teście III.</span>
Lada moment będziemy dysponować poziomą hamownią i zaczniemy poważniej zajmować się paliwami na bazie ŻE i ŻE+etanol.
<span style="font-weight: bold">Test 2:</span>
KNO3 59%
Al 19%
Epoxy 17%
Etanol 5%
Ten silnik to oczywiście bardziej flara/palnik, ale wierzę, że to kwestia zacisku. Poniżej zdjęcia:
<span style="font-weight: bold">Test 3:</span>
KNO3 58%
Al 17%
Epoxy 16%
S 5%
Etanol 4%
Tu chyba ciut większy zacisk. Zapewne mocno ' korpus komory spalania i dlatego wystrzeliła dysza. poniżej klatki z filmu:
</ul>
Kompozycjom tym daleko do ideału, są niezbyt jeszcze dobrze dopracowane, ale nieoptymalne składy wynikają też z chęci posiadania łatwości wyrobu pierwszych próbek.
Dla cierpliwych filmy:
Test 2:
http://img441.imageshack.us/i/test2.mp4/
Test 3:
http://img821.imageshack.us/i/test3.mp4/
Odbyły się również testy paliw na bazie ŻE rozcieńczonej etanolem. Wykorzystano silniczki papierowe, każdy wykonany nieco inaczej, zawierające w zależności od silniczka 80-100g paliwa.
Ścianka ok. 1,5mm, zacisk bliski zeru - poszerzona dysza, króciutki kanał (mega długi czas spalania - nawet do przepalenia korpusu).
We wszystkich testach paliwo zapalane od lontu Visco z podsypką PC.<ul><span style="font-weight: bold">Test I nie był nagrywalny - kompozycja taka jak w teście III.</span>
Lada moment będziemy dysponować poziomą hamownią i zaczniemy poważniej zajmować się paliwami na bazie ŻE i ŻE+etanol.
<span style="font-weight: bold">Test 2:</span>
KNO3 59%
Al 19%
Epoxy 17%
Etanol 5%
Ten silnik to oczywiście bardziej flara/palnik, ale wierzę, że to kwestia zacisku. Poniżej zdjęcia:
<span style="font-weight: bold">Test 3:</span>
KNO3 58%
Al 17%
Epoxy 16%
S 5%
Etanol 4%
Tu chyba ciut większy zacisk. Zapewne mocno ' korpus komory spalania i dlatego wystrzeliła dysza. poniżej klatki z filmu:
</ul>
Kompozycjom tym daleko do ideału, są niezbyt jeszcze dobrze dopracowane, ale nieoptymalne składy wynikają też z chęci posiadania łatwości wyrobu pierwszych próbek.
Dla cierpliwych filmy:
Test 2:
http://img441.imageshack.us/i/test2.mp4/
Test 3:
http://img821.imageshack.us/i/test3.mp4/
- robercik
- Supersonic PROFI
- Posty: 1362
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Gdynia
- Kontakt:
Proponuję przegląd naszych prac z knosalem który zawierał alu superpyliste.
Zacisk 650 nie ma sensu, przyczyną CATO jest rozdrobnienie i rozwinięta powierzchnia alu płatkowego. Duży zacisk dla taiego składu to 200 w pancernym silniku przy zmiejszeniu udziału siarki do 3%. Wówczas uda się opanować knosala na alu płatkowym. Widzę warsztat tokarski, manometr aż się prosi.
pzdr
Zacisk 650 nie ma sensu, przyczyną CATO jest rozdrobnienie i rozwinięta powierzchnia alu płatkowego. Duży zacisk dla taiego składu to 200 w pancernym silniku przy zmiejszeniu udziału siarki do 3%. Wówczas uda się opanować knosala na alu płatkowym. Widzę warsztat tokarski, manometr aż się prosi.
pzdr
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
Trochę nie kumam tego etanolu w paliwie. Po co? Jeśli dla rozcieńczenia żywicy, to rozumiem, ale przed ubiciem należało by odparować etanol, a wtedy też nie należy uwzględniać go w składzie. Jeśli zaś etanol zostaje częścią paliwa, to niestety ale odparowywanie etanolu z paliwa będzie zmieniać proporcje oraz właściwości paliwa.
Co do etanolu jako rozcieńczalnik dla ŻE to z moich doświadczeń wynika, że jest wiązany w żywicy na tyle skutecznie, że nie odparowuje nawet po długim czasie. Etanolem rozcieńczam epidian 5 do robienia laminatu. Po związaniu nie ma żadnego skurczy natomiast jak użyję rozpuszczalnik do epoksydów to skurcz jest na tyle duży, że wychodzi wyraźna faktura tkaniny.
Odnośnie odstrzelenia dyszy w papierowym silniczku to nie tylko nadpalenie korpusu miało tu znaczenie ale też nagar w dyszy. Na filmie widać, że płomień zaczyna się dziwnie zachowywać przed odstrzeleniem.
Odnośnie odstrzelenia dyszy w papierowym silniczku to nie tylko nadpalenie korpusu miało tu znaczenie ale też nagar w dyszy. Na filmie widać, że płomień zaczyna się dziwnie zachowywać przed odstrzeleniem.