Pierścienie osadcze sprężyniujące
-
- Teoretyk
- Posty: 102
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Serock
Pierścienie osadcze sprężyniujące
http://www.smalley.com/retaining_rings/ ... pecial.asp
Może powtarzanie, że metal nie jest dla początkujących nie będzie skuteczne (tu miał się pojawić link do strony ze zdjęciami skutków wypadków, niestety nie mogę go znaleźć na forum pirotechnika), ale pozostawienie kogoś z granatem w ręku też jest szkodliwe.
Kalkulator z linku pozwala obliczyć przybliżoną wytrzymałość mocowań na pierścienie osadcze.
Siła działająca na denko to F=Sxp [mm^2 x MPa=N]
Kalkulator liczy również odległość minimalną rowka od brzegu.
Materiał pozostający po wycięciu rowka musi być dość gruby (g), żeby naprężenia nie przekroczyły naprężeń dopuszczalnych.
P=F/A <P dop.
A=6,28xRxg
Współczynnik bezpieczeństwa minimum 2. Rowek pod pierścień jest koncentratorem naprężeń.
Ja od tygodnia <span style="font-weight: bold">projektuję</span> silnik wielokrotnego użytku i jedno co mogę powiedzieć to: Kiedy czytam o konstrukcjach metalowych silników na forum to włos mi się jeży.
Może powtarzanie, że metal nie jest dla początkujących nie będzie skuteczne (tu miał się pojawić link do strony ze zdjęciami skutków wypadków, niestety nie mogę go znaleźć na forum pirotechnika), ale pozostawienie kogoś z granatem w ręku też jest szkodliwe.
Kalkulator z linku pozwala obliczyć przybliżoną wytrzymałość mocowań na pierścienie osadcze.
Siła działająca na denko to F=Sxp [mm^2 x MPa=N]
Kalkulator liczy również odległość minimalną rowka od brzegu.
Materiał pozostający po wycięciu rowka musi być dość gruby (g), żeby naprężenia nie przekroczyły naprężeń dopuszczalnych.
P=F/A <P dop.
A=6,28xRxg
Współczynnik bezpieczeństwa minimum 2. Rowek pod pierścień jest koncentratorem naprężeń.
Ja od tygodnia <span style="font-weight: bold">projektuję</span> silnik wielokrotnego użytku i jedno co mogę powiedzieć to: Kiedy czytam o konstrukcjach metalowych silników na forum to włos mi się jeży.
-
- Teoretyk
- Posty: 102
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Serock
Generalnie program pozwala ci policzyć co zniszczy się pierwsze materiał rowka, czy pierścień, a więc lepiej zoptymalizować projekt.
Możesz zaznaczyć wszystko ptaszkami w pierwszej części. W drugiej wybierasz układ jednostek metryczny lub imperialny (dla nich to standard).
Wymiary pierścieni znajdziesz na rysunku np:
http://www.smalley.com/retaining_rings/ ... tNbr=EH-48
Retaining Ring Radial Wall tak jak Number of Turns nie zmienia wartości wynikowych kalkulatora możesz dostosować te wartości do posiadanych pierścieni.
Application Diameter to to samo co housing diameter na rysunku.
Groove to rowek pod pierścień musisz podać średnicę.
Yield Strength (YS) to granica plastyczności, czyli Re. Jej wartości można znaleźć w bazie MatWeb http://www.matweb.com/
Potem klikasz calculate i w następnej zakładce najważniejsze informacje to maksymalne przenoszone siły, oraz Min. Edge Margin: 5.44 (mm) - odległość rowka od krawędzi.
Z przeliczeniem siły na ciśnienie w silniku nie powinieneś mieć problemów.
Jeśli twój projekt zakłada, że kołnierz dyszy ma znaczący luz w stosunku do ścianki korpusu to pierścień osadczy będzie nie ścinany, a zginany. Siłę należy pomnożyć przez 0,6. Nie mam dokładnych danych na temat przebiegu i skutków takiego zniszczenia.
Jeśli chodzi o konstrukcję którą projektuję to materiału do zaprezentowania jest na godzinny wykład, ale raczej nie będę tego publikował. Dlaczego? Ze względu na egzotyczne materiały i egzotyczne rozwiązania. To ma być projekt dla paliw na bazie saletry amonowej, a więc dla wysokich ciśnień. Objętość 110 cm^3 przy (mam nadzieję) mniej niż 150g. Projektuję go z myślą o minimalizowaniu skutków CATO, a pogodzenie tego z niską wagą i wielorazowością jest bardzo trudne.
Na rozprucie powierzchni bocznej silnika (do 1 kawałka, co podobno jest preferowanym mechanizmem zniszczenia) nie mogę sobie pozwolić.
Możesz zaznaczyć wszystko ptaszkami w pierwszej części. W drugiej wybierasz układ jednostek metryczny lub imperialny (dla nich to standard).
Wymiary pierścieni znajdziesz na rysunku np:
http://www.smalley.com/retaining_rings/ ... tNbr=EH-48
Retaining Ring Radial Wall tak jak Number of Turns nie zmienia wartości wynikowych kalkulatora możesz dostosować te wartości do posiadanych pierścieni.
Application Diameter to to samo co housing diameter na rysunku.
Groove to rowek pod pierścień musisz podać średnicę.
Yield Strength (YS) to granica plastyczności, czyli Re. Jej wartości można znaleźć w bazie MatWeb http://www.matweb.com/
Potem klikasz calculate i w następnej zakładce najważniejsze informacje to maksymalne przenoszone siły, oraz Min. Edge Margin: 5.44 (mm) - odległość rowka od krawędzi.
Z przeliczeniem siły na ciśnienie w silniku nie powinieneś mieć problemów.
Jeśli twój projekt zakłada, że kołnierz dyszy ma znaczący luz w stosunku do ścianki korpusu to pierścień osadczy będzie nie ścinany, a zginany. Siłę należy pomnożyć przez 0,6. Nie mam dokładnych danych na temat przebiegu i skutków takiego zniszczenia.
Jeśli chodzi o konstrukcję którą projektuję to materiału do zaprezentowania jest na godzinny wykład, ale raczej nie będę tego publikował. Dlaczego? Ze względu na egzotyczne materiały i egzotyczne rozwiązania. To ma być projekt dla paliw na bazie saletry amonowej, a więc dla wysokich ciśnień. Objętość 110 cm^3 przy (mam nadzieję) mniej niż 150g. Projektuję go z myślą o minimalizowaniu skutków CATO, a pogodzenie tego z niską wagą i wielorazowością jest bardzo trudne.
Na rozprucie powierzchni bocznej silnika (do 1 kawałka, co podobno jest preferowanym mechanizmem zniszczenia) nie mogę sobie pozwolić.
- jaskiniowiec
- Administrator
- Posty: 2379
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Kraków
- Kontakt:
z własnego doświadczenia wiem, że wystrzymałość połączenia pierścieniem seegera bardzo zależy od precyzji wykonania lub "stopnia zużycia" rowka (szerokość i "kwadratowość"), różnicy średnic pomiędzy zatyczką a wewnętrzną średnicą. Pamiętać też trzeba, że jest kilka typów tych pierścieni - zwykłe, wzmocnione i wiele, wiele innych - specjalnych.
W moich silnikach ze stali INOX zawsze pierwszy puszczał seeger, a to z powodu sporych różnic w średnicach zatyczka/rura (rząd 0,5-0,6mm). Seeger deformuje się do kształtu sprężyny talerzowej i po osiągnięciu kształtu "wystarczająco stożkowego" wyskakuje.
A więc projekt wcale nie musi zakładać ścinania pierścienia. Test praktyczny przy tym rozwiązaniu jest dużo łatwiejszy niż obliczenia, ale jak kto lubi...
W moich silnikach ze stali INOX zawsze pierwszy puszczał seeger, a to z powodu sporych różnic w średnicach zatyczka/rura (rząd 0,5-0,6mm). Seeger deformuje się do kształtu sprężyny talerzowej i po osiągnięciu kształtu "wystarczająco stożkowego" wyskakuje.
A więc projekt wcale nie musi zakładać ścinania pierścienia. Test praktyczny przy tym rozwiązaniu jest dużo łatwiejszy niż obliczenia, ale jak kto lubi...
-
- Teoretyk
- Posty: 102
- Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
- Lokalizacja: Serock
Wiesz ja mam na tyle ubogie możliwości i budżet, że nie mogę sobie pozwolić na błędy i próby na wstępnym etapie prac. Jak już coś robię to ma to działać (tak jak ja tego chcę). Dlatego już prawie od roku siedzę praktycznie tylko w teorii.
Czasami warto czasami nie warto.
Jeszcze innym powodem jest olbrzymia ambicja, ale z tego się chyba nie wyleczę
Czasami warto czasami nie warto.
Jeszcze innym powodem jest olbrzymia ambicja, ale z tego się chyba nie wyleczę
A ja mam zupełnie odwrotna sytuację. Z budżetem nie narzekam, to tylko kwestia kilku eksperymentów. Ale rok na obliczenia - to już dla mnie za dużo czasu (ten jest u mnie deficytowy) .
Poza tym - można całkiem łatwo policzyć geometrię rowka i zatyczki, aby seeger wykakiwał przy odpowiednim odkształceniu. Ale daj spokój. Obliczysz z błędem 50% w stosunku do faktycznego zachowania).
Gdzieś w USA facet stwierdził, że wyliczy tor ruchu człowieka wystrzelonego z armaty w cyrku. Człowiek ów obejrzał obliczenia i stwierdził, że nie pozwoli ustawić materaca tam, gdzie mu to wyliczył naukowiec bo mu życie miłe:)
Poza tym - można całkiem łatwo policzyć geometrię rowka i zatyczki, aby seeger wykakiwał przy odpowiednim odkształceniu. Ale daj spokój. Obliczysz z błędem 50% w stosunku do faktycznego zachowania).
Gdzieś w USA facet stwierdził, że wyliczy tor ruchu człowieka wystrzelonego z armaty w cyrku. Człowiek ów obejrzał obliczenia i stwierdził, że nie pozwoli ustawić materaca tam, gdzie mu to wyliczył naukowiec bo mu życie miłe:)
Sadzę, że niegłupie byłoby zaadaptowanie rozwiązania Aerotecha do mocowania za pomocą pierścienia seegera. Mogoby to wyglądać tak:
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... a567e997c1
Pozwala ono na dodatkowe uszczelnienie i wzmocnenie połączenia dyszy z silnikiem.
http://www.fotosik.pl/showFullSize.php? ... a567e997c1
Pozwala ono na dodatkowe uszczelnienie i wzmocnenie połączenia dyszy z silnikiem.