Szczypta teorii dla początkującego.

Czyli serca naszych niebolotów !
Creet
Nowy
Posty: 2
Rejestracja: poniedziałek, 14 gru 2020, 13:44

Szczypta teorii dla początkującego.

Post autor: Creet »

Hej,

Chciałbym rozpocząć zabawę z napędami do rakiet własnej produkcji (w sumie to w ogóle z rakietażem). To forum jest fajną kopalnią ciekawych informacji, ale mocno porozrzucanych, no i też część linków nie działa - proszę więc o wybaczenie mi delikatnego lenistwa i zadawanie pytań, na które być może gdzieś odpowiedzi już wiszą.

Zacząć chcę najprościej jak się da - karmelek z KNO3+cukier puder, silnik "papierosowy". Jednak, żeby nie robić tego "na pałę" to ilość paliwa w stosunku do wielkości komory silnika oraz kształt dyszy powinna z czegoś wynikać. Widziałem w części postów, że popularny jest tzw. "arkusz SRM", chociaż umknęło mi jak zdobyć linka do tego arkusza/programu. Sam bawiłem się trochę stroną Meteor.open-sky - jednak nie pasuje mi korzystanie z programu, o którym nic nie wiem jak działa. Zwłaszcza, że dla prostego "end burner" kloca bez dyszy, czyli zacisk w okolicach 1 podaje niestworzone historie.

Żeby więc samemu opracować parametry takiego silnika, albo muszę wiedzieć jak zrobić to analogowo, z kartką, kalkulatorem i ołówkiem, albo wiedzieć kiedy komputer kłamie a kiedy mówi prawdę.

Wobec tego - czy znane są parametry paliwa karmelkowego takie jak ilość energii ze spalenia jednostki masy tego paliwa, prędkość spalania w danym ciśnieniu? Być może na potrzeby podstawowej rakiety, która ma oderwać się od matki ziemi i efektownie rozpaść w powietrzu :) nie potrzebuję modyfikować sposobu w jaki gaz opuszcza tubę?

W jaki sposób dokładnie dany kształt zwężki zwiększa ciąg rakiety i ciśnienie wewnątrz? Tzn jaki jest opis ilościowy tego zjawiska?

Na załączonym screenie widać, że w zasadzie w całym zakresie pracy tego ustrojstwa ciąg jest powyżej 5000N, czyli nic tylko podczepić 3 rakietki o średnicy 40mm do samochodu i patrzeć jak leci :) Co ciekawe program wymusił zadanie przynajmniej 1mm średnicy i głębokości dziury w ziarnie. Po co ta dziura w silniku, który ma działać jak cygaro i teoretycznie chyba im bardziej płaska powierzchnia spalania tym bardziej stabilne parametry pracy?

Pozdrawiam wszystkich :)
Artur
Załączniki
rakieta1.png
rakieta1.png (132.06 KiB) Przejrzano 3850 razy
stansz
****
Posty: 317
Rejestracja: poniedziałek, 18 lut 2019, 11:13
Lokalizacja: Białystok

Re: Szczypta teorii dla początkującego.

Post autor: stansz »

Jak Zrobisz 'karmelek' papierosowy to tylko ci da dym jak świeca dymna. Robi się 'batesy' i reguluje się zaciskiem dyszy. Ja stosuję SRM ale też nie wiem jak działa.
inżynier STEM Białystok
Zbych Staniszewski
Creet
Nowy
Posty: 2
Rejestracja: poniedziałek, 14 gru 2020, 13:44

Re: Szczypta teorii dla początkującego.

Post autor: Creet »

stansz pisze: wtorek, 15 gru 2020, 10:57 Jak Zrobisz 'karmelek' papierosowy to tylko ci da dym jak świeca dymna. Robi się 'batesy' i reguluje się zaciskiem dyszy. Ja stosuję SRM ale też nie wiem jak działa.
Dlaczego jak świeca dymna? Powiesz, że za mała powierzchnia spalania. To jaka jest odpowiednia? Ile mocy uzyskujemy z 1cm^2 powierzchni spalania? Właśnie chodzi mi o tą teorię. I czy mogę poprosić o linka do arkusza SRM?
Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 828
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Szczypta teorii dla początkującego.

Post autor: Tofifi »

Mowią, że jak czegoś nie ma w Google to jie istnieje wcale http://jaskiniowiec.strefa.pl/rakiety_m ... stSRM.html
Awatar użytkownika
Vigoniusz
****
Posty: 220
Rejestracja: środa, 20 cze 2018, 15:49
Lokalizacja: Kraków

Re: Szczypta teorii dla początkującego.

Post autor: Vigoniusz »

https://www.nakka-rocketry.net/softw.html Tutaj masz link do angielskiego SRM. Tam są wszystkie dane. Liczby, liczbami a jakość komponentów to inna sprawa.

Mi zazwyczaj wychodzą silniki od 5 do nawet 20% słabsze niż to co przeliczy SRM, ale to też dużo zależy jak mi szedł proces produkcji.
Space is hard.
ODPOWIEDZ