Moje 1sze silniki z PVC-U

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
calvo
**
Posty: 48
Rejestracja: poniedziałek, 10 sie 2020, 17:41
Lokalizacja: NL

Moje 1sze silniki z PVC-U

Post autor: calvo » czwartek, 20 sie 2020, 21:01

Witam serdecznie :)

Jako że nowy jestem i dopiero uczę się całej teorii związanej z silnikami rakietowymi, był bym wielce rad gdyby bardziej doświadczeni koledzy rzucili fachowym okiem na moje konstrukcje.

korpus: PVC-U fi 32mm (3mm grubości),
paliwo: cukier+KNO3 - 20gr (35/65) - nie karmelizuje bo nie posiadam jeszcze odpowiedniej wiedzy.
zatyczka: żwirek dla kota - około 15mm,
dysza: żwirek dla kota - okolo 20mm, średnica 6mm w pierwszych silnikach ale zmniejszyłem do 5mm (i tak zawsze się rozwierci większa niż pożądana).

Na wideo ewolucja moich silniczków, dwa pierwsze miały dysze (i kanał) 6mm, reszta to 5mm. Przyjąłem na początek stała dawkę paliwa żeby móc obserwować ewentualne postępy.



Na "hamowni" z wagi najlepszy wynik jaki udało się osiągnąć to 0,7 kg, średnia ze wszystkich przeprowadzonych prób to około 0,5 kg.
Ma ktoś jakieś porównanie ? Dużo to czy mało ?
Per aspera ad astra.

Awatar użytkownika
Vigoniusz
***
Posty: 124
Rejestracja: środa, 20 cze 2018, 15:49
Lokalizacja: Kraków

Re: Moje 1sze silniki z PVC-U

Post autor: Vigoniusz » piątek, 21 sie 2020, 16:00

Fajnie, że próbujesz i już sporo testów wykonałeś. Czy projektujesz te silniki używając SRM'a do obliczeń? Jeżeli chcesz osiągnąć naprawdę fajne ciągi to żwirek dla kota będzie zbyt słaby, musisz pomyśleć o zaginaniu rurek na końcach i zalewaniu ich cementem szybkoschnącym np. CX5.

Nie wiem dla jakiej rakiety szukujesz ten silnik ale jeżeli dla małej to może lepiej najpierw pobawić się z silnikami kupnymi?
Space is hard.

Awatar użytkownika
calvo
**
Posty: 48
Rejestracja: poniedziałek, 10 sie 2020, 17:41
Lokalizacja: NL

Re: Moje 1sze silniki z PVC-U

Post autor: calvo » piątek, 21 sie 2020, 20:58

Mam dość metodyczne podejście do tematu. Założenie jest takie, żeby w miarę możliwości robić wszystko samemu, począwszy od zapalników elektrycznych poprzez paliwo, silniki, a kończąc na samej rakiecie. Pierwsze rakiety malutkie - pół metra długości i około 200-220 gr wagi startowej (z kamera na pokładzie) wykonane z zasobów ze sklepu papierniczego. Zanim się dorwałem do Open Rocket, stabilność konstrukcji była sprawdzana organoleptycznie za pomocą sznurka.

Plan wygląda mniej więcej tak:
- opanować silniki na sypkim paliwie, wypracować powtarzalność osiągów,
- zdobyć wiedzę potrzebna do przygotowania karmelka, co by zasilić jakieś większe konstrukcje,
- silniki czarno-prochowe następne w kolejności.

Z budową samych rakiet nie ma problemu od strony technicznej, ale czeka mnie dużo szperania na forum za sprawdzonymi sposobami, trikami, etc. Kompletuje materiały na większą rakietę już pod karmelka. A do tego czasu próby, próby, testy i jeszcze raz próby.
Moim wielkim marzeniem jest osiągniecie pułapu pozwalającego zaobserwować czerń kosmosu. :) Jak to mówią - sky is the limit ! :D
Per aspera ad astra.

Awatar użytkownika
Vigoniusz
***
Posty: 124
Rejestracja: środa, 20 cze 2018, 15:49
Lokalizacja: Kraków

Re: Moje 1sze silniki z PVC-U

Post autor: Vigoniusz » sobota, 22 sie 2020, 07:14

No i super podejście. To jeszcze opanuj SRM, obliczenia przydadzą się chyba i przy sypkim paliwie. Silników lepiej organoleptycznie nie sprawdzać.

Chociaż po prywatnej wiadomości od placydo nie wiem czy srm sprawdzi się przy sypkim paliwie. Może koledzy niech się wypowiedzą. Rozumiem ze poziom ubicia może być różny. Ale czy SRM w żadnym stopniu nie pomoże przy obliczaniu parametrów tak małych silników z sypkim paliwem, z założeniem ze użyjemy tych samych komponentów np.1 ziarno, Sorbitol +kno3?
Space is hard.

Awatar użytkownika
calvo
**
Posty: 48
Rejestracja: poniedziałek, 10 sie 2020, 17:41
Lokalizacja: NL

Re: Moje 1sze silniki z PVC-U

Post autor: calvo » niedziela, 23 sie 2020, 12:14

SRM coś przekłamuje przy tak małych wartościach. Nie sądzę żeby te wartości były właściwe:

max ciąg: 165.28 N
total impuls: 75.24 Ns
specific impuls: 278.74 s
ciśnienie max/śr.: 58.05 bar/ 30.90 bar
prędkość gazów wylotowych: 2.84 Macha
Per aspera ad astra.

Awatar użytkownika
Tofifi
PROFI
Posty: 779
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Białystok

Re: Moje 1sze silniki z PVC-U

Post autor: Tofifi » niedziela, 23 sie 2020, 12:29

O ile dobrze zmielisz, składniki zachowasz proporcje o zadbasz o niska wilgotność to srm się nie myli :D

Awatar użytkownika
calvo
**
Posty: 48
Rejestracja: poniedziałek, 10 sie 2020, 17:41
Lokalizacja: NL

Re: Moje 1sze silniki z PVC-U

Post autor: calvo » niedziela, 23 sie 2020, 16:13

Chcesz powiedzieć, że rurka PVC o grubości ścianki 3mm, wytrzymuje ciśnienie 30 atm, a w porywach do 60 atm ?
Szczerze mówiąc ciężko mi w to uwierzyć... Z tego co znalazłem max ciśnienie dla takich rur to około 15-16 atm.
Per aspera ad astra.

Awatar użytkownika
Vigoniusz
***
Posty: 124
Rejestracja: środa, 20 cze 2018, 15:49
Lokalizacja: Kraków

Re: Moje 1sze silniki z PVC-U

Post autor: Vigoniusz » niedziela, 23 sie 2020, 20:52

Oj nie, a skąd masz takie info o wytrzymałości rurki PVC w SRM? I ten Specific impulse? Skąd taki? Co za SRM znalazłeś :) z paliwem dla boosterów promu kosmicznego :D
Space is hard.

Awatar użytkownika
calvo
**
Posty: 48
Rejestracja: poniedziałek, 10 sie 2020, 17:41
Lokalizacja: NL

Re: Moje 1sze silniki z PVC-U

Post autor: calvo » niedziela, 23 sie 2020, 22:28

Meteora użyłem ale ostrzegł mnie, że "Calculation performed in safe mode due to low KN or high (throat diam./core diam.) ratio". A SRM zwraca mi wyniki w formie krzaczków. Może być, ze za małe wartości ? Wpisuje dane adekwatnie do tego co mam ubite w rurce tylko nie wiem jak ustawić zacisk żeby odpowiadał faktycznym wymiarom mojej dyszy, w efekcie czego dostaje krzaczory. :?
Per aspera ad astra.

stansz
***
Posty: 131
Rejestracja: poniedziałek, 18 lut 2019, 11:13
Lokalizacja: Białystok

Re: Moje 1sze silniki z PVC-U

Post autor: stansz » poniedziałek, 24 sie 2020, 07:37

Mam pytanie.
Cześć
Gdzie kupujesz rurki PCV-U ?
inżynier STEM Białystok
Zbych Staniszewski

ODPOWIEDZ