Zapłon silnika

Czyli serca naszych niebolotów !
rash
*
Posty: 14
Rejestracja: piątek, 13 gru 2019, 19:37

Zapłon silnika

Post autor: rash »

Cześć!

Zbudowałem prototyp silnika na pcv, ale napotkałem na problem jeśli chodzi o zapłon. Próbowałem zapłonnika opartego na rezystorze 22Ω z główką od zapałki i o ile działał bez problemu na samym krótkim bloku paliwa (sorbitolowego) bez dyszy, to przy całym silniku nie radzi sobie z zapłonem. Próbowałem umieszczać go zarówno na końcu kanału jak i zaraz za dyszą. Rezystor prawidłowo podpala zapałkę, jednak ta (prawdopodobnie z braku tlenu) od razu gaśnie i główka nawet nie zajmuje się cała. Próbowałem też sklepowego zapalnika elektrycznego, lecz również z marnym skutkiem. Macie jakieś sprawdzone sposoby?
placydo
PROFI
Posty: 710
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kielce

Re: Zapłon silnika

Post autor: placydo »

To nie brak tlenu. Zawsze odpalaj od tylu. Moze zwieksz rozmiar ladunku zapalajacego.
Jesli to jest to samo paliwo na ktorym testowales zaplon wczesniej to musisz sie liczyc z tym, ze Twoje paliwo moglo juz wchlonac calkiem sporo wilgoci.
Awatar użytkownika
Vigoniusz
****
Posty: 220
Rejestracja: środa, 20 cze 2018, 15:49
Lokalizacja: Kraków

Re: Zapłon silnika

Post autor: Vigoniusz »

Kup sobie zapłonniki do fajerwerków, u mnie działają super. Ładunek zapalający bardzo szybko odpala cały blok. Jeśli blok nie jest mokry oczywiście.
Natomiast jeżeli chcesz coś mniej szybkiego to stary dobry lont, który można kupić na allegro jest zawsze dobry i bezpieczny. A jeżeli chcesz jeszcze coś na zasadzie opornika to polecam drut oporowy, przewod i akumulator 12v. Sposobów jest dużo. Czasem problemem może być to, że żarnik jest idealnie w środku otworu i nie dotyka żadnej ze ścianek. Wszystko przerabiałem :) Powodzenia
Space is hard.
Awatar użytkownika
adamhog
**
Posty: 46
Rejestracja: piątek, 2 sie 2019, 21:51
Lokalizacja: Kraków

Re: Zapłon silnika

Post autor: adamhog »

Vigoniusz pisze: piątek, 20 gru 2019, 19:18 Kup sobie zapłonniki do fajerwerków, u mnie działają super. Ładunek zapalający bardzo szybko odpala cały blok. Jeśli blok nie jest mokry oczywiście.
Natomiast jeżeli chcesz coś mniej szybkiego to stary dobry lont, który można kupić na allegro jest zawsze dobry i bezpieczny. A jeżeli chcesz jeszcze coś na zasadzie opornika to polecam drut oporowy, przewod i akumulator 12v. Sposobów jest dużo. Czasem problemem może być to, że żarnik jest idealnie w środku otworu i nie dotyka żadnej ze ścianek. Wszystko przerabiałem :) Powodzenia
Zapłonniki do fajerwerków nadają się do małych konstrukcji, do większych nie mają niezbędnego ciepełka i start jest zbyt powolny. Na pewno jako starter nie nadaje się PCZ, trzeba szukać czegoś co: pali się powoli, sypie iskrami, wydziela dużo ciepła. Wyjściem jest powlekanie ziaren paliwa mieszanką startową, wtedy jest inny mechanizm zapłonu tj. nie zaczyna się od stopienia sorbitolu, tylko od razu pojawia się żar. Opracowanie jest na stronie Nakki.
rash
*
Posty: 14
Rejestracja: piątek, 13 gru 2019, 19:37

Re: Zapłon silnika

Post autor: rash »

Dzięki wszystkim za rady, problem rozwiązałem dodając bezpośrednio do zapłonnika z rezystora i zapałki minimalną ilość świeżego paliwa sorbitolowego, tym razem silnik odpalił pięknie.

Była to moja pierwsza konstrukcja i na moje oko silnik pracował poprawnie, jednak zdecydowanie za długo - około 10s. Jest to kwestia zbyt małego zacisku? Dodam jeszcze, że nie zastosowałem żadnej przekładki pomiędzy dwoma ziarnami paliwa, mogło to też spowodować jakiś problem?
Awatar użytkownika
adamhog
**
Posty: 46
Rejestracja: piątek, 2 sie 2019, 21:51
Lokalizacja: Kraków

Re: Zapłon silnika

Post autor: adamhog »

Przyczyną może być: mały zacisk, mokre paliwo (jest higroskopijne i trzeba zabezpieczać przed wilgocią) i słaby zapłonnik. Kawałek paliwa nie daje odpowiedniego ciepełka i iskier i może to być za mało. Motorki pvc powinny pracować dobrze poniżej 2s.
Awatar użytkownika
Vigoniusz
****
Posty: 220
Rejestracja: środa, 20 cze 2018, 15:49
Lokalizacja: Kraków

Re: Zapłon silnika

Post autor: Vigoniusz »

Dzięki za rady. Nie zapytałem tylko jakie wymiary ma ten Twój silnik pvc? Jakie fi kanału masz w ziarnie?

Ps. Tak u mnie zapalnik fajerwerkowy rozpala bates (140g). https://vimeo.com/381057184
Space is hard.
Awatar użytkownika
tasiuvq
**
Posty: 50
Rejestracja: sobota, 21 gru 2019, 12:14

Re: Zapłon silnika

Post autor: tasiuvq »

Może użyj KNO3 + cukier i drucik w sreberku tak, aby nagrzał się i podpalił mieszankę w środku?
rash
*
Posty: 14
Rejestracja: piątek, 13 gru 2019, 19:37

Re: Zapłon silnika

Post autor: rash »

Cześć! Wykonałem kolejny test silnika, tym razem wszystko poszło zgodnie z planem jeśli chodzi o zapłon, jednak chwilę po odpaleniu nastąpiło wyplucie zatyczki. Zastanawiam się co było przyczyną. Zbyt duży zacisk? Nie pamiętam jego dokładnej wartości, ale jak liczyłem w arkuszu pana Nakki to wychodził w granicach zalecanych wartości. A może po prostu zatyczka była za krótka (miała 1,2 cm długości) albo rurka była niewystarczająco przeszlifowana na końcu?

PS czy pomiędzy dwoma ziarnami paliwa powinna znajdować się jakaś przekładka?
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Zapłon silnika

Post autor: jaskiniowiec »

Trudno ocenić, co zadziałało źle. Co do zatyczki, to nie tylko kwestia jej grubości, ale głównie metody mocowania.
Co do przekładki...tak, powinien być dystans, by umożliwić zapłon bocznych  ścianek
ODPOWIEDZ