Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: Kacper »

Cena jeszcze nie ustalona ale na pewno będzie zdecydowanie tańszy niż u konkurencji. Mimo to cały zestaw będzie kosztował sporo za to koszty eksploatacyjne będą niskie. Dlatego będzie możliwość wypożyczania silników na imprezach organizowanych przez PTR.

Ta izolacja w dyszy to pomysł Robercika, aluminium od grafitu jest oddzielone materiałem Gambit na uszczelki o wysokiej odporności na temperaturę. Tak na oko zmniejsza nagrzewanie zewnętrznej oprawki niemal o połowę no i wytrzymuje wielokrotne użycie.
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: jaskiniowiec »

Jakie będzie ryzyko przedmuchów, to czas pokaże
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: robercik »

Cześć
Test docelowej konstrukcji za nami. A i udało się bez przedmuchów :)
Obrazek

Tym razem było dosyć ciepło więc i ciąg oraz impuls nieco większy:
Obrazek

Podczas tankowania zbiornika wdarł się niespodziewany błąd, przeoczyliśmy piankową podstawkę do butli o masie 80 [ g] i o tyle mniej podtlenku zostało zatankowane. Mimo to i tak uzyskaliśmy ponad 1400 [Ns]. Nowy silnik spisał się znakomicie, chociaż pręt paliwowy wyskoczył jednak pod koniec pracy z silnika, co widać na wykresie i na filmach:
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... komora.mov
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by.kac.mp4
http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... stance.mp4

Zamierzamy jeszcze w lipcu oblatać silnik.

pzdr
tadeusz
PROFI
Posty: 396
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: tadeusz »

Moim zdaniem konstrukcja ma słabą stronę.Jest nią przewężenie między zbiornikiem a komorą spalania w postaci zaworu.
Może to być przyczyną złamania,zgięcia lub nieszczelności.Czy się przed tym zabezpieczycie?
Mimo wszystko życzę powodzenia i trzymam kciuki za pierwszy start.
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: Kacper »

Względem pierwszej wersji ta jest bardziej odporna na usterki o których piszesz. Zawór został zmieniony z mosiężnego 1/8" o ciśnieniu roboczym 15bar (według producenta) na nierdzewny 1/4" jednoczęściowy zawór o ciśnieniu roboczym 60bar. Więc mimo, że wcześniejsza wersja i tak już dawała sobie radę to dla spokoju zmieniliśmy na mocniejszy zawór. Pomijając same uszczelnienia w zaworze to pozostałe są tak zaprojektowane ze nawet skręcając elementy lekko rękami wszystko się uszczelniania bez problemu. Oczywiście dalej jest ryzyko ze gwinty przy zaworze się złamią jeśli np spadnie na ziemię w niefortunnej pozycji skręcony i zatankowany silnik lub jak rakieta zapikuje bez spadochronu ale to są raczej przypadki skrajne w których jednoczęściowy silnik o tej masie zazwyczaj również się uszkadza.
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: jaskiniowiec »

To jest silnik, którego trwałość i praca zależy od odpowiedniego unieruchomienia części składowych w korpusie. Ale odpowiednie unieruchomienia np. stateczników w korpusie też ma wpływ na efekt lotu rakiety, prawda? Jest słabszy punkt? trzeba o niego zadbać.
Awatar użytkownika
bartekM
***
Posty: 61
Rejestracja: środa, 18 sty 2017, 17:08

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: bartekM »

Bardzo podobny silnik mamy (AGH Space Systems) w rakiecie do Cansatów i po ponad 20 lotach w dwóch różnych rakietach nie było ani jednego uszkodzenia na łączeniu komora-butla. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że wystarczy sztywny korpus i problemu nie ma :D
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: robercik »

Cześć
Dziele się dobrą nowiną. Silnik hybrydowy Student 1500 w wersji docelowej został oblatany na rakiecie "Carbonara2" :mrgreen:
Obrazek

Student 1500 spisał się znakomicie, pracował bardzo gładko i nie zgubił pręta paliwowego
Obrazek

Uzyskane wartości podane na wykresie zgadzają się z pomiarami na hamowni.
Poniżej film z pod wyrzutni, proponuję obejrzeć pracę klatka po klatce:

http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... by_kac.mov

Silnik jest już przygotowany do kolejnego lotu, planowanego w tą sobotę.

pzdr
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: robercik »

Cześć
Silnik Student 1500 udało się odpalić zgodnie z planem w minioną sobotę. Silnik napędzał drugi lot rakiety Carbonara 2:
Obrazek

FILM: http://spaceforest.home.pl/ftppublic/RA ... nt1500.mov

Tym razem zaobserwowaliśmy w danych duży pik ciągu początkowego, ale dalsza praca wypadła pomyślnie. Zbiornik został zatankowany ilością 620 g podtlenku, małe zafalowanie charakterystyki ciągu w czwartej sekundzie pracy to prawdopodobnie wyplucie pręta paliwowego:
Obrazek

Mamy więc za sobą trzecie odpalenie tego egzemplarza silnika. Kolejny strzał planowany jest 14-tego sierpnia na hamowni w Rzepienniku Biskupim :D

pzdr
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe do rakiet na licencję I i II (J, K)

Post autor: jaskiniowiec »

Ładnie dopracowany zapłon.
ODPOWIEDZ