Silniki hybrydowe by Pomorze

Czyli serca naszych niebolotów !
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć
Za nami test nr 14, którego celem było odtworzenie warunków testu nr 6. Dla przypomnienia, w teście nr 6 uzyskaliśmy rzekomo 213 s impulsu właściwego przy współczynniku dysza/wtrysk wynoszącym jedynie 4, zaś kanał w paliwie miał średnicę 50 mm.
W teście 14 wymieniony został zawór główny co spowodowało gładkie i bardzo szybkie uruchomienie silnika. Silnik zagrzmiał basem, oblał stanowisko testowe płomieniem, jednak praca była szarpana, poniżej oczekiwań.
Obrazek

FILM http://rakiety.pomorze.pl/filmy/hybridS ... nd.rob.avi

FILM http://rakiety.pomorze.pl/filmy/hybridSF1.test14.hd.m2t

FILM http://rakiety.pomorze.pl/filmy/hybridS ... 4.mano.mov

FILM http://rakiety.pomorze.pl/filmy/hybridS ... 4.slow.mov


Mimo wizualnego przygaśnięcia silnika pod koniec fazy ciekłej, na wykresie nie widać obniżenia ciągu.
Obrazek

Uzyskana efektywność silnika, wprawdzie wyższa niż w testach 12 i 13 (przy współczynniku 5) pozostaje jednak na typowym poziomie około 180 (dokładnie 174,1 s). Szereg kolejnych testów hybrydy SF1 i powtarzających się wyników impulsu właściwego w zkresie 170 - 180 nakazywałby odrzucić dane z testu nr 6. Faktycznie wyliczony impuls właściwy na poziomie 213 obarczony był grubym błędem. Test nr 14 zmotywował nas do kolejnego śledztwa, które pozwoliło zobaczyć w końcu błąd. Błąd okazał się okazał się banalny. Dla większej czytelności wykresu zastosowano średnią arytmetyczną po 6-ciu próbkach, ale po zsumowaniu 6-ciu próbek podzielono sumę przez 5...
Poniżej poprawiony wykres testu nr 6:
Obrazek

Nowe poprawne obliczenia pokazują efektywność silnika w teście 6 na poziomie 177,9 w miejsce podawanych wcześniej błędnie 213,0 . Poniżej nałożone wykresy testu nr 6 i 14, które pokazują spójność pomiarów:
Obrazek

Konkluzja: Współczynnik dysza/wtrysk poniżej 6 zapewnia duży ciąg jednak powoduje niestabilności i wzbudzenia podczas pracy.

W kolejnych testach zbadamy pracę silnika przy współczynniku dysza/wtrysk równym 10 i 8.

pzdr
Awatar użytkownika
rawsock
****
Posty: 213
Rejestracja: niedziela, 5 lut 2012, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: rawsock »

No, to przynajmniej się wyjaśniło i można jechać dalej...
Sebastian
Awatar użytkownika
przemo
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 218
Rejestracja: piątek, 25 sty 2013, 19:15
Lokalizacja: Poznań

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: przemo »

Witam
Mam pytanie do hybrydowców.
Jak docelowo macie zorganizowane zaopatrzenie w N2O ?
Chodzi mi o dostawcę, ceny i formę (nalewają czy butla za butlę, jakie minimalne itp)
Wstępnie rozeznaję sprawę w Poznaniu i :
MK-gazy - póki co się nie odzywają
Gaspir (dealer Linde) ma podany zły email, będę musiał dzwonić i się dowiedzieć. (Z nimi wiążę największe nadzieje bo chyba Pomorzanie z nich korzystają)
Natomiast Messer ..... hehehe tu się uśmiejecie - oto korespondencja Pana z Messera do mnie:
Witam
Proszę o określenie, jakim podtlenek azotu są Państwo zainteresowani medycznym czy technicznym.
Jeżeli technicznym to do jakiego zastosowania
Odpisałem że nie medyczny i nie do wdychania. :wink:
W dwóch słowach napisałem mu o zastosowaniu i podając linka do PTR-u.
No to mi odpisał tak:
Witam
Nie za bardzo.
Mamy zakaz sprzedaży podtlenku azotu stosowanego do napędzania silników.
Muszę tę sprawę przekazać wyżej celem uzyskania zgody.
Czy występuje Pan jako osoba fizyczna czy w imieniu jakiegoś podmiotu gospodarczego?
Łapy opadają!
Poszczułem Linde'm że gdzie indziej dostarcza i podziękowałem za odpowiedź.

Tak więc podzielcie się proszę doświadczeniem w tym zakresie.
pozdrawiam
Przemo
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć
prm pisze:Jak docelowo macie zorganizowane zaopatrzenie w N2O ? Chodzi mi o dostawcę, ceny i formę (nalewają czy butla za butlę, jakie minimalne itp)
Pisałem już wcześniej, że firma Linde nie tylko zaoferowała najlepsze ceny względem konkurencji, ale i przekazała nam "próbki" w postaci pełnej 40l bulli (29,6 kg) na poczet strat jakie występują przy użytkowaniu ciekłego podtlenku (jesteśmy w stanie jak na razie wykorzystać max 24 kg z butli). Dzięki temu, mimo iż zwracamy po 5 kg gazu z każdą butlą nie boli nas to finansowo Obrazek
Dzierżawimy butlę w cenie 220 zł netto za rok co jest w miarę niską stawką. Praktycznie na telefon podjeżdża dostawa i wymienia butlę na nową.
Wciąż czekamy na bulę z rurką syfonową, żeby nie trzeba było obracać, ale to jest niestandardowe rozwiązanie a my z nowu nie generujemy aż takiego obrotu, żeby ktoś przy nas skakał. Oczywiście gaz kupuje nasza firma, a nie osoba prywatna - to jest zrozumiałe, Linde współpracuje z podmiotami gospodarczymi. Wiemy też że chłopaki z Krakowa kupili N2O w mniejszych opakowaniach. Jeśli będziesz miał nadal problemy znajdziemy rozwiązanie.

Dawno nie pisałem bo nie było czasu, ale testy trwają. Wykonaliśmy kilka testów, które zakończyły się pełnym wzbudzeniem silnika po zastosowaniu wtrysku typu "dobne sitko" - 36 i 50 otworów fi 1,5 mm skoncentrowanych w osi silnika.

Dzisiejszy test nr 18 odbiega o tyle od poprzednich, że zastosowaliśmy ziarno parafinowe bez zbrojenia. Odlew zawierał dodatek syntetycznego wosku polietylenowego oraz kleju do tzw. pistoletu na gorący klej. Wosk PE dodaje się w ilości 5 - 10% do świec i zniczy w celu podniesienia temperatury topienia, zapobieganiu sciekania wosku po ściankach świec, stabilnego palenia i większej jasności płomienia. Klej na gorąco zawiera przede wszystkim kopolimer EVA, który nadaje ziarnu eleatyczność. 15 - 25% dodatek do parafiny powoduje, że próbkę ciężko złamać. Ponieważ wykończyliśmy właśnie trzecią butlę podtlenku, do testu załadowano tylko 2,8 kg podtlenku (typowo 3,5 kg).

Obrazek

Praca w miarę stabilna przy typowym dla tej konstrukcji poziomie impulsu właściwego.
Obrazek

FILMY:
http://rakiety.pomorze.pl/filmy/hybridS ... 8.robw.m2t
http://rakiety.pomorze.pl/filmy/hybridS ... nd&rob.avi
http://rakiety.pomorze.pl/filmy/hybridS ... 8.slow.MOV

Celem testu było sprawdzenie zachowania się ziarna. Procent utleniacza wyniósł 79,4% podobnie jak w przypadku ziaren z wypełnieniem polipropylenowym, trzeba więc zwiększyć udział dodatków wzmacniających. Natomiast ziarno wypaliło się równomiernie, nie doznało uszkodzeń, nadaje się do ponownego przetopienia:

Obrazek


pzdr
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: KSard »

Dzisiejszy test nr 18 odbiega o tyle od poprzednich, że zastosowaliśmy ziarno parafinowe bez zbrojenia. Odlew zawierał dodatek syntetycznego wosku polietylenowego oraz kleju do tzw. pistoletu na gorący klej. Wosk PE dodaje się w ilości 5 - 10% do świec i zniczy w celu podniesienia temperatury topienia, zapobieganiu sciekania wosku po ściankach świec, stabilnego palenia i większej jasności płomienia. Klej na gorąco zawiera przede wszystkim kopolimer EVA, który nadaje ziarnu eleatyczność. 15 - 25% dodatek do parafiny powoduje, że próbkę ciężko złamać.
Super wykres - a więc i super praca silnika. Widzę, że prace koncentruje się teraz nad osiągnięciem odpowiednich właściwości mechanicznych paliwa (wosku). Jeśli to Twój pomysł na zwiększenie wytrzymałości mechanicznej i uelastycznienie ziarna, to tym większe gratulacje. :)
pozdrawiam KSard - www.facebook.com/ksardpl : www.ksardrakiety.cba.pl

"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: jaskiniowiec »

Robercik, linki do filmików nie działają.
Awatar użytkownika
rawsock
****
Posty: 213
Rejestracja: niedziela, 5 lut 2012, 11:59
Lokalizacja: Gdańsk
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: rawsock »

E no wykres bomba. Chyba nie było jeszcze tak czystego w historii.
Od połowy sierpnia będę miał więcej czasu to chętnie się znów przyłączę ;)
Sebastian
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć
Przepraszam za te linki, poprawiłem - już działają.

Jeśli chodzi o nowych sponsorów napędu hybrydowego muszę wspomnieć o firmie WIWAX (http://www.wiwax.eu), która przekazała nam jako próbki "woreczek" 25 kg typowego wosku używanego do produkcji świec. Dwie kilogramowe próbki wosku PE o nazwie WP1 i WP2 o nieco różnych właściwościach przekazała także firma BRENNTAG (http://www.brenntag.pl/) tu mamy ofertę na poziomie 14 PLN netto za kilogram przy minimalnytm opakowaniu 20 kg. Do grona sponsorów dołączy również firma ARKEMA (http://www.arkema.com), która postanowiła przekazać nam worek 20 kg kopolimeru EVA. Oczywiście EVA występuje w kilkunastu odmianach, wybrałem ten najmocniejszy mechanicznie po zastygnięciu, używany m.in. do uszlachetniania asfaltu. Towar ponoć idzie z Francji. Osoby zainteresowane mniejszą ilością PE-wax lub EVA proszę na pw. mogę zabrać trochę do Torunia. Dopiero po otrzymaniu EVA z worka będzie można mówić o powtarzalności, bo co siedzi w kleju na gorąco nikt się nie dowie.

Jeśli chodzi o wykres chciałbym pokazać fragment w powiększeniu:

Obrazek

Na wykresie widać dosyć regularne zafalowanie około 130 Hz o amplitudzie około 150 N. Silnikiem szarpało do przodu i do tyłu regularnie i ten dźwięk było dosyć dobrze słychać podczas testu przez tłumiki na uszach. Nie jest to dobre zjawisko, drgania powinny przypominać szum.

Dla porównania pokażę test 17 w którym nieco dłuższe ziarno wzbudziło się na częstotkiwości 100 Hz ale bardziej poważnie:

Obrazek

A tak w powiększeniu:

Obrazek

Tutaj widać już całkiem regularny sinus o potężnej amplitudzie. Wszystko uspokaja się w fazie gazowej.
rawsock pisze:Chyba nie było jeszcze tak czystego w historii.
Otóż był, proszę zobaczcie wykres testu nr 11. W powiększeniu widać tylko szum, żadnej regularności. W tym teście poszło mało parafiny, ponieważ ziarno było wstępnie naddtopione w teście 10 gdzie jako utleniacz posłużyła sama faza gazowa. Zbrojenie z PP przetopiło się wstępnie z parafiną i utwardziło ją. Dlatego w teście 11 nie było oscylacji. Problemem jest jak sądzę przede wszystkim niska topliwość parafiny i jej nadmiar.

Kolejną próbę wykonamy jeszcze na kleju do pistoletu i na wosku WP1. Wtrysk i dysza pozostają bez zmian, całkowicie wymieniona zostanie komora spalania - na większą i zawierającą płytki mieszające. Ziarno będzie mocniejsze niż w teście 18 i nieco krótsze.

pzdr
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: robercik »

Cześć
Za nami test nr 19 przy ciśnieniu w zbiorniku 53 [bar]. Zastosowaliśmy nową komorę dopalania z układem płytek mieszających. Praca silnika była zaskakująco stabilna.

Obrazek

Powyższa klatka jest trochę prześwietlona. Na zbliżeniu widać elegancką falę stojącą.

Obrazek

Niestety zwiększony nacisk komory spalania na dyszę spowodował uszkodzenie wlotowej części dyszy i korpus przepalił się przez komorę wodną. Poniżej wykres pracy silnika

Obrazek

Powiększony fragment wykresu pokazuje, że tym razem nie nastąpiło wzbudzenie na niskiej częstotliwości.

Obrazek

Pomimo poważnej awarii silnika, uzyskano 9,4 kNs impulsu całkowitego a szacowany impuls właściwy przekroczył 170 s.

pzdr
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Re: Silniki hybrydowe by Pomorze

Post autor: jaskiniowiec »

Od 0,5 do 2s wykres miodzio. Nareszcie fajowa, stabilna praca. Impuls impulsem, ile będzie tyle będzie. Byle praca była powtarzalna i stabilna. Wtedy można już coś kombinować z rakietą i startem.
ODPOWIEDZ