CoolSpool

Piszemy tylko o własnych konstrukcjach modeli - ale nie o silnikach!
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

CoolSpool

Post autor: KSard »

Witam
Korzystając z pięknej pogody i listopadowego wyjazdu za miasto, postanowiłem przeprowadzić próbę "latającego obiektu" nazywanego w USA CoolSpool.

Obrazek



Nie jest to rakieta, lecz szpulka zaopatrzona w silnik rakietowy i czasami spadochron.

Obrazek



Jak widać na załączonym obrazku, wykonanie jest nadzwyczaj proste.

Zastanawiające jest jednak to, że to lata ! :grin:

Obrazek

Do pierwszego testu zastosowałem sprawdzone silniki mojej konstrukcji:

1. RD-1 ( jednosegmentowy silnik z paliwem HP typu Red Devil) SR 195

2. KS-100 A29 (3 segmenty paliwa karmelkowego) SR 216



CoolSpool może okazać się bardzo przydatny podczas testowania silników w sytuacji, gdy nie dysponujemy rozległym terenem, bowiem szpulka nie leci wysoko z wiadomych względów.

Praktycznie po zakończeniu pracy silnika wraca na ziemię, ciekawie koziołkując.

Colspoola można wykorzystać do testowania elektroniki pokładowej, do wynoszenia ładunków pirotechnicznych itp.

Film ze startu:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KCWxaop7 ... e=youtu.be[/youtube]
Awatar użytkownika
robercik
Supersonic PROFI
Posty: 1362
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia
Kontakt:

Post autor: robercik »

Cześć

:lol: :lol: Dobre, powiedziałbym że bardzo dobre.

Mam z takiej szpulki zrobiony stół w ogrodzie, ale się wszyscy zdziwią jak stół zacznie lewitować :lol:

A tak swoją drogą to ciekawe kto na to wpadł, pewnie podczas prób do zawodów latajacych TOI-TOIów i innych dziwacznych rakiet.



pzdr
Paul
Supersonic PROFI
Posty: 937
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Luedenscheid

Post autor: Paul »

Witam,

Z ciebie to prawdziwy EXPERYMENTATOR!!!! Super,nigdy bym nie pomyslal, ze "to cos" tak wysoko poleci.

Na forum niemieckim jest pokazana latajaca KOSTKA - QUBIT

http://www.modellraketenserver.de/showt ... jq58q585d6

Pzdrawiam

Paul

PS.

Kliknac na ten maly obrazeczek - tam jest Video z lotu
Awatar użytkownika
PINOT
PROFI
Posty: 352
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: PINOT »

Rzeczywiście, coolspool to wspaniały i dość powszechny system do testowania silników przy ograniczonym rozmiarze poligonu.

Zabawną formą coolspoola jest latający kieliszek do martini Obrazek

Innym, już chyba omawianym na forum, pomysłem jest ostrosłup lub stożek Obrazek



Zaletą każdego z rozwiązań jest dobra stabilność, duże opory powietrza (krotki zasięg).



A dla Ksarda gratulacje za kolejny udany fajny test :) Pewnie super by wyglądał z silnikiem na Aborygenie :D
Awatar użytkownika
jaskiniowiec
Administrator
Posty: 2379
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: jaskiniowiec »

Dla mnie zaskoczeniem jest stabilny lot czegoś takiego.
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Post autor: Kacper »

Witam!



:D Gratulacje! Nie spodziewałem się tak stabilnego lotu.

Dawno temu jak dopiero zaczynałem przygodę z rakietami testowałem małą rakietę w kształcie stożka. Lot był udany ale tylko na kilka metrów (co było do przewidzenia). Ale chcąc przetestować silnik w locie przy małym poligonie można również zbudować dużą lekką rakietę. Kiedyś zbudowaliśmy taki model (można go pooglądać przez szybę w NCK :D bo leży w pracowni modelarskiej) Rakieta ma 2,3m wysokości, 12cm średnicy i waży około 1,5kg. Poleciała na silniku karmelkowym 90g na jakieś 30m i wróciła na ziemię w całości.
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

Post autor: KSard »

Dziękuję. Szkoda, że nie zarejestrowałem pierwszego lotu na silniku z paliwem HP. Ten lot rzeczywiście był stabilny.

Mniejszy silnik, dłuższy czas pracy i szpulka poleciała równiuteńko.

W następnej próbie postaram się CoolSpoola zaopatrzyć w mały spadochron. No i trzeba będzie ją jakoś przyozdobić. :D

A może ktoś z Was popróbuje wykonać latającą szpulkę?

Jestem ciekaw, jak geometria wpływa na stabilność lotu.
Awatar użytkownika
Pigła
****
Posty: 246
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kruszewnia

Post autor: Pigła »

Witam,

Konstruując rakiety z kołnierzem oporowym doszedłem do wniosku, że jest on czynnikiem ustateczniającym rakietę. Szczególnie wtedy gdy jest bardzo duży.

Położenie środka parcia jest średnią ważoną położeń środka głowicy rakiety(w tym przypadku płaskiej) i obu pierścieni(wagami są ich powierzchnie czołowe).

Z tąd środek parcia znajduje się za środkiem masy i choć nie jest to duża odległość lot jest stabilny.



PS Proponował bym nieco obniżyć i zmniejszyć górny pierścień oraz, zwiększyć średnicę dolnego. Wydaje mi się że rakieta będzie stabilniejsza.

Pozdrawiam
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

SR 234 Agorygen + Sodium w CoolSpoolu

Post autor: KSard »

Witam

Robi się pogoda, czas ruszyć na poligon.

W sobotę testowałem silnik SR 234 na pokładzie CoolSpoola.

W silniku znalazły się bloczki dwóch różnych paliw - Aborygena i Sodium.

Efekt widoczny poniżej.

Obrazek
Awatar użytkownika
KSard
Supersonic PROFI
Posty: 1499
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

CoolSpool-2 z silnikiem SR335

Post autor: KSard »

Wreszcie miałem okazję coś wysłać w górę - poleciała szpulka.
Przetestowałem niewielki silniczek modelarski klasy F-30 z paliwem wysokoenergetycznym SRB-10
Silnik o średnicy 29 mm waży 110 gramów z czego masa paliwa to 25 gramów.

Obrazek

Próba dotyczyła głównie pracy ładunku opóźniającego.
Liniowa prędkość palenia opóźniacza wynosi 0,3 mm/sek.

Tutaj >> filmik
pozdrawiam KSard - www.facebook.com/ksardpl : www.ksardrakiety.cba.pl

"Ci, którzy skłonni są zrezygnować choćby z części prawa do wolności aby uzyskać w zamian trochę tymczasowego bezpieczeństwa, nie zasługują ani na wolność, ani bezpieczeństwo "- Ben Franklin
ODPOWIEDZ