Jaka żywica do tkaniny szklanej?

Sprawdzone przepisy na wykonywanie poszczególnych elementów modelu rakiety
Robertos
Nowy
Posty: 9
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Robertos »

Witam.

Dzięki wszystkim za cenne informacje. Moje doświadczenie z laminatami jest prawie zerowe (nie licząc laminatów pokrytych miedzią na których buduje różne elektroniczne pomysły:) ) Biorąc to pod uwagę skorzystam z rady i na początek popróbuje z epo53 by nie zwijać się jak PIOTR :lol: oraz tkaniną 80g.

Pozdrawiam.
wapniak
*****
Posty: 163
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Post autor: wapniak »

Nie wiem jaki gruby chcesz ten korpus zrobić, ale jeśli do silnika to 80 gr tkanina wydaje się zbyt cienka, narobisz się okrutnie. Najlepiej pracuje się z tkaninami 100 i 160 gr ze splotem skośnym. Przesycasz pędzelkiem umoczonym nieco w żywicy uderzając prostopadle do tkaniny, szybko złapiesz o co chodzi. Popukiwać (fachowa nazwa tompować) tak długo aż tkanina zrobi sie przeźroczysta.Pędzel najlepiej płaski 30-40 mm . Dobrze jest pędzel równo przyciąć nożyczkami o 0,5 cm. Wtedy włosie równo się kończy i praca idzie szybciej. Po skończeniu myj pędzel dwa trzy razy w odrobinie acetonu. Po pierwszy użyciu przestaną z niego wyłazić włosy i będzie lepszy. Wtedy go szanuj, żeby jak najdłużej wystarczył. Wyłażące włosy w nowym pędzlu są wkurzające....

Pozdrawiam.
Awatar użytkownika
PINOT
PROFI
Posty: 352
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30

Post autor: PINOT »

Najwyraźniej nie wiedzą co robią, bo opis producenta sugeruje stosowanie w laminowaniu http://www.cedar.com.pl/pl/prospekty/EPIDIAN5N.pdf



wysoka lepkość nie sprzyja wysycaniu włókien szklanych, ale to nie znaczy, ze się nie nadaje. Generalnie wszystkie "piątki" się nadają do laminowania
Grafit_alpha3
Teoretyk
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Serock

Post autor: Grafit_alpha3 »

Nie. Litera E, S, lub AR (jeśli pamięć nie myli) oznacza tylko typ szkła. Producent powinien w swoich materiałach oznaczać osobno z jakimi żywicami jest kompatybilny jego wyrób. Tu możesz to jeszcze sprawdzić.



http://www.modelarz.com/index.php?optio ... &Itemid=54

Ostrzegam wartości wytrzymałości włókien na stronie są podane bardzo optymistycznie :wink:



Dla jasności AR to włókna ze szkła odpornego na alkalia. Rzadko spotykane i nam zupełnie niepotrzebne.



BTW. Ostatnio byłem na interesującym wykładzie seminaryjnym. Dotyczył on konstrukcji i wytwarzania kompozytowego dachu do nowego samochodu McLarena. Okazuje się, że żywice poliestrowe są bardziej popularne niż żywice epoksydowe nawet do kompozytów z włóknem węglowym. Podobno są bardziej technologiczne i więcej wybaczają. Cena nie jest tu głównym kryterium.

I nie mówię tu o detalach wytwarzanych metodami SMC.

Ostatecznie część detali będą wytwarzali metodą CSM natrysku żywicy poliuretanowej i posypywania włóknem ciętym.



Na laboratorium z polimerów przeprowadzaliśmy badania właściwości Epidianu 53 sieciowanego różnymi ilościami TECZA (Z1). Okazało się, że najlepsze właściwości (przede wszystkim udarność) ten kompozyt miał przy nadmiarze utwardzacza. Zaskoczenie :wink:

Wysnuliśmy wniosek, że dodatkowy utwardzacza działa jako plastyfikator.



Wnioski: Generalnie polimery i żywice są mało przewidywalne. Ich właściwości zależą od innych czynników niż tylko rodzaj użytych materiałów. Moja cudowna żywica na przykład jest zupełnie krucha po sieciowaniu w temperaturze pokojowej - do niczego się nie nadaje, ale po sieciowaniu w 150°C jest ok.
wapniak
*****
Posty: 163
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31

Post autor: wapniak »

Zauważ,że w tej ulotce napisano o zastosowaniach <span style="font-weight: bold">żywic epoksydowych</span> jako takich a nie konkretnie epidianu 5...

W żywice bawię się już jakieś 35 lat, i nigdy nie widziałem zalecenia <span style="font-weight: bold">producenta</span> do stosowania epidianu 5 jako żywicy do laminowania...

Ale jak już napisałem, to moja opinia i niekoniecznie musi być brana pod uwagę...



Jeśli potrzeba laminować matę( a nie tkaninę) na pionowych powierzchniach( bo myślę, że o to Ci chodzi) i żeby nie ściekała, to 53 wystarczy tiksotropować , czyli dodać nieco aersilu lub mączki krzemowej i wynik wytrzymałościowy będzie podobny, a praca o wiele łatwiejsza...Jeszcze łatwiejsza będzie przy L285 lub podobnych, no ale cena inna trochę.

Natomiast poliestrówki to żywice dobre na korpusy silników, bo robi się szybko, przesycaja tkaninę natychmiast, można używać bezstresowo grubych tkanin rowingowych, no i mają temperaturę mięknięcia o przynajmniej 20 st wyższą niż epidian 53, ale nie na korpusy rakiet, bo są mniej że tak powiem twarde, sprężyste, przy cienkich ściankach :wink:



No i nie chciałbym być źle zrozumiany, czy posądzony o jakąś złośliwość, po prostu mam spore doświadczenie w tych sprawach i chętnie się nim podzielę, po co odkrywać Amerykę od nowa...

Przecież ja też czerpię garściami z Waszego doświadczenia...
Robertos
Nowy
Posty: 9
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:31
Lokalizacja: Kielce

Post autor: Robertos »

Witam.

Dzięki za info.

Chciałem jeszcze zapytać odnośnie samego nawijania tkaniny bo jak sądzę nawijacie ją na jakąś rurkę. Tniecie tkaninę na paski czy całą długością nawijacie?

Czytałem też na forum ze najlepiej nawijać pod kontem 37st.
Grafit_alpha3
Teoretyk
Posty: 102
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Serock

Post autor: Grafit_alpha3 »

To zależy co będziesz robił.

Pod takim kątem mają się znajdować włókna jeżeli robisz korpus silnika (ciśnienie wewnątrz powłoki walcowej). Warunek raczej koniczny dla silnika.



W przypadku korpusu rakiety niekoniecznie. Najwyższą sztywność przy ściskaniu uzyskasz gdy część włókien będzie w osi rakiety (naprężenia ściskające w rurze cienkościenne).

Czy jest to warunek konieczny? Ja robię z rękawów i mam kąt włókien 45° teoretycznie najmniejsza sztywność kompozytu, ale wystarczy.
ODPOWIEDZ