Jak zamocować silnik w korpusie rakiety ?
Jak zamocować silnik w korpusie rakiety ?
Cześć
Postanowiłem zabrać się za budowę mojej pierwszej rakiety i pojawił się duży problem . Dokładnie chodzi o zamocowanie silnika w korpusie rakiety (korpus jest średnicy 60 mm wykonany z papieru i zabezpieczony szkłem wodnym ) . Silnik wykonany będzie z rurki do zimnej wody o średnicy 33 mm i długości jeszcze nie znanej. Nie mam zielonego pojęcia jak można w prosty i skuteczny sposób zamocować silnik w korpusie tak aby potem w miarę łatwo wymienić go na kolejny. Proszę o wszelkie pomysły . Z góry dzięki za okazaną pomoc.
Postanowiłem zabrać się za budowę mojej pierwszej rakiety i pojawił się duży problem . Dokładnie chodzi o zamocowanie silnika w korpusie rakiety (korpus jest średnicy 60 mm wykonany z papieru i zabezpieczony szkłem wodnym ) . Silnik wykonany będzie z rurki do zimnej wody o średnicy 33 mm i długości jeszcze nie znanej. Nie mam zielonego pojęcia jak można w prosty i skuteczny sposób zamocować silnik w korpusie tak aby potem w miarę łatwo wymienić go na kolejny. Proszę o wszelkie pomysły . Z góry dzięki za okazaną pomoc.
Re: Jak zamocować silnik w korpusie rakiety ?
Łoże silnika można zrobić z 2 krążków sklejki i rurki z brystolu/fiwewn.34mm poniważ są dostępne silniki fabryczne o tej średnicy/ sklejonych jak szpula a po zamocowaniu linki spadochronu wkleić do kadłuba.Jeżeli silnik nie ma podsypki
rurkę fi34mm można zakleić krążkiem drewnianym,o który będzie się opierał silnik.Silnik z podsypką można zablokować
pierścieniem drewnianym,przez którego otwór będą wylatywać gazy wyrzucające spadochron.Linkę spadochronu zawiązać pod górnym pierścieniem wokół rurki i wyprowadzić do góry przez otwór w tym pierścieniu.
rurkę fi34mm można zakleić krążkiem drewnianym,o który będzie się opierał silnik.Silnik z podsypką można zablokować
pierścieniem drewnianym,przez którego otwór będą wylatywać gazy wyrzucające spadochron.Linkę spadochronu zawiązać pod górnym pierścieniem wokół rurki i wyprowadzić do góry przez otwór w tym pierścieniu.
Re: Jak zamocować silnik w korpusie rakiety ?
Bardzo dobry sposób mocowania i taki też zastosuje. Mam pytanie dotyczące dyszy. Czy mogę wykonać dysze z wałka stalowego o średnicypasujacej do fi wew korpusu silnika i w tym kawałku wywiercenie otworu o średnicy kanału paliwa ? Mocowanie takiej dyszy planuję na 4 śruby ,otwory będą nawiercone po bokach wycietej dyszy ,co 90 stopni. Może zna Pan jakiś mocny materiał ,który nadaje się na wykonanie dyszy wielokrotnego uzytku ?
Re: Jak zamocować silnik w korpusie rakiety ?
Hejka!
Z dyszą stalową w rurce PCV to kiepski pomysł!
Po pierwsze masz sporą masę w stosunkowo lekkiej rurce w miejscu najmniej korzystnym dla całej rakiety. Proponuję skorzystać z jakiegoś programu do projektowania rakiet i spróbować ją odpowiednio wyważyć (ustawić środek parcia vs środek ciężkości).
Po drugie stalowa dysza i śruby mocujące błyskawicznie się nagrzeją (te elementy nie mają żadnej izolacji termicznej!) topiąc rurkę z miejscu mocowania. Nie wiem jakie planujesz ciśnienie robocze, ale 4 śruby to stanowczo za mało (nawet dla korpusu z innego materiału) i to ze względu na wytrzymałość korpusu na ścinanie. Policzmy: ciśnienie robocze np. 1,5 MPa, średnica wewnętrzna silnika 27 mm, daje to siłę na dyszę ok. 500 kg, a na każdą śrubę po ok. 125 kg!!! Taka siła w momencie zetnie Ci korpus...
Z tych i innych względów nie stosuje się dysz stalowych w rurkach PCV (pomijam fakt że dysza to nie zwykły wałek z dziurką... -> patrz dysza lavala itp).
Do Twojego projektu ZDECYDOWANIE rekomenduję dyszę z betonu CX5 z lekką domieszką szkła wodnego (ok. 5%) i podkładką kalibrującą wewnątrz (utrzymuje Dkr na stałym poziomie). Przy dobrym wykonaniu takie dysze można użyć 2-3 razy.
Pozdrawiam!
Z dyszą stalową w rurce PCV to kiepski pomysł!
Po pierwsze masz sporą masę w stosunkowo lekkiej rurce w miejscu najmniej korzystnym dla całej rakiety. Proponuję skorzystać z jakiegoś programu do projektowania rakiet i spróbować ją odpowiednio wyważyć (ustawić środek parcia vs środek ciężkości).
Po drugie stalowa dysza i śruby mocujące błyskawicznie się nagrzeją (te elementy nie mają żadnej izolacji termicznej!) topiąc rurkę z miejscu mocowania. Nie wiem jakie planujesz ciśnienie robocze, ale 4 śruby to stanowczo za mało (nawet dla korpusu z innego materiału) i to ze względu na wytrzymałość korpusu na ścinanie. Policzmy: ciśnienie robocze np. 1,5 MPa, średnica wewnętrzna silnika 27 mm, daje to siłę na dyszę ok. 500 kg, a na każdą śrubę po ok. 125 kg!!! Taka siła w momencie zetnie Ci korpus...
Z tych i innych względów nie stosuje się dysz stalowych w rurkach PCV (pomijam fakt że dysza to nie zwykły wałek z dziurką... -> patrz dysza lavala itp).
Do Twojego projektu ZDECYDOWANIE rekomenduję dyszę z betonu CX5 z lekką domieszką szkła wodnego (ok. 5%) i podkładką kalibrującą wewnątrz (utrzymuje Dkr na stałym poziomie). Przy dobrym wykonaniu takie dysze można użyć 2-3 razy.
Pozdrawiam!
Re: Jak zamocować silnik w korpusie rakiety ?
Ok masz rację. A co powiesz na korpus silnika wykonany z rurki aluminiowej lub miedzianej o grubości ścianki 1 mm do 2 mm ,mocowanie dyszy do korpusu za pomocą mosieznej przedłużki o śr zew 38 mm która wchodzi w rurke i zostaje zamocowane na 8 śrub . Rolę dyszy pełnić będzie mosiezna redukcja dokrecona do przedłużki we wnatrz korpusu silnika (średnica wylotu redukcji około 10 mm) w razie potrzeby zmniejszona jeszcze o połowę. Górne zatyczki silnika wykonane również z mosieznej redukcji i dopasowanego dokrecanego korka mosieznego lub opcja druga wyciety z twardego drewna korek i wklejony na bardzo mocny klej epoksydowy.
Paliwa jakie bym chciał użyć to karmelka a później bardzo bym chciał spróbować paliwa zywicznego na bazie siarki żywicy i kno3.
Jaką wagę powinien mieć silnik metalowy ?
Proszę o wskazówki dotyczące budowy silnika wielokrotnego uzytku. Miom założeniem jest zbudowanie dobrego silnika i dobrej rakiety .
Paliwa jakie bym chciał użyć to karmelka a później bardzo bym chciał spróbować paliwa zywicznego na bazie siarki żywicy i kno3.
Jaką wagę powinien mieć silnik metalowy ?
Proszę o wskazówki dotyczące budowy silnika wielokrotnego uzytku. Miom założeniem jest zbudowanie dobrego silnika i dobrej rakiety .
Re: Jak zamocować silnik w korpusie rakiety ?
Poszukaj na forum w dziale silniki rakietowe>budowa silnika AL - tam masz potrzebne obliczenia.
Jednak, na początek proponuje rurkę PCV, a jeśli masz dostęp to jakąś pancer tuben z kartonu/papieru.
PCV jest lepsze na początek, ponieważ w przeciwieństwie do metalu słabo przewodzi ciepło, silniki z pcw/papieru są w stanie chodzić bez osłony termicznej, natomiast aluminiowe (tak słyszałem) nie.
Poza tym, jak by coś nie tak poszło, jednak lepiej rozwalić kawałek plastiku nisz metalu.
A co do dyszy, do mniejszych silniczków polecam poxylinę, trzyma się matowanego PCv jak na spaw, twardnieje godzinę do 1,5 ( zależy od temperatury), po tym czasie można w niej wiercić itp.
Przy tych dyszach niema potrzeby stosować podkładki stalowej - poxylina wytrzymuje takie warunki bez większych problemów, erodując minimalnie, co przy cenie 16zł/100g jest naprawdę godne polecenia.
Jednak, na początek proponuje rurkę PCV, a jeśli masz dostęp to jakąś pancer tuben z kartonu/papieru.
PCV jest lepsze na początek, ponieważ w przeciwieństwie do metalu słabo przewodzi ciepło, silniki z pcw/papieru są w stanie chodzić bez osłony termicznej, natomiast aluminiowe (tak słyszałem) nie.
Poza tym, jak by coś nie tak poszło, jednak lepiej rozwalić kawałek plastiku nisz metalu.
A co do dyszy, do mniejszych silniczków polecam poxylinę, trzyma się matowanego PCv jak na spaw, twardnieje godzinę do 1,5 ( zależy od temperatury), po tym czasie można w niej wiercić itp.
Przy tych dyszach niema potrzeby stosować podkładki stalowej - poxylina wytrzymuje takie warunki bez większych problemów, erodując minimalnie, co przy cenie 16zł/100g jest naprawdę godne polecenia.
„Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić. I wtedy pojawia się ten jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to coś robi” A. Einstein.
Re: Jak zamocować silnik w korpusie rakiety ?
Dzięki za wskazówki. Dobry pomysł z tą poxylina wcześniej myślałem o tym ale uznałem że będzie zbyt maloodporna. Teraz wypróbuję na bank.
Re: Jak zamocować silnik w korpusie rakiety ?
chudyx - aż mi ręce opadły...
Czy w ogóle masz pomysł na silnik? Jakie powinien mieć parametry, w jakiej klasie działać, jaka duża/ciężka rakieta, planowany pułap itp itd? Czy zaprzyjaźniłeś się z impulsem całkowitym, zaciskiem, ciągiem? Co to jest stateczność rakiety i od czego zależy osiągnięty pułap itp? Czy wiesz dlaczego silnik powinien pracować krótko? Jakie temperatury i ciśnienia panują w komorze spalania?
Jeśli mieszasz diametralnie dwa materiały jak alu i miedź to znaczy że kompletnie nie rozumiesz o co chodzi w silniku... 1 czy 2 mm to kolosalna różnica zmieniająca cały projekt zasadniczo... 8 śrub - a jak to wyliczyłeś? Uwierz mi, że silniki metalowe nie są dobre na początek. A pytanie jaką wagę powinien mieć silnik metalowy po prostu mnie rozłożyło Człowieku - jak najmniejszą!
Osobiście latałem na rurkach papierowych (polecam) przez rok, potem 4 lata na PCV (super dla małych i średnich rakiet), dopiero teraz po nabraniu nieco doświadczenia, respektu itp. POWOLI zamierzam stworzyć silnik aluminiowy ale problemów różnorakiej natury jest co nie miara... Na PCV bez problemu osiągniesz pułap znacznie powyżej 500 m (wystarczy by niewielka rakieta zniknęła z oczu).
wrx dobrze radzi - poczytaj forum, bo wszystkie odpowiedzi są tu... Jak Ci ten silnik metalowy z tymi wszystkimi przedłużkami i redukcjami zrobi CATO to będziesz miał niezły granat z tego... (już nie wspominając jaką to będzie miał masę!).
Poxylina też jest OK - próbowałem (choć bez podkładki ma lekką erozję ale jak się to uwzględni to można dobrać odpowiednio charakterystykę spalania bloków paliwa - ale to chyba wiesz...??)
chudyx - oczywiście bez urazy!
Pozdrówka!
Czy w ogóle masz pomysł na silnik? Jakie powinien mieć parametry, w jakiej klasie działać, jaka duża/ciężka rakieta, planowany pułap itp itd? Czy zaprzyjaźniłeś się z impulsem całkowitym, zaciskiem, ciągiem? Co to jest stateczność rakiety i od czego zależy osiągnięty pułap itp? Czy wiesz dlaczego silnik powinien pracować krótko? Jakie temperatury i ciśnienia panują w komorze spalania?
Jeśli mieszasz diametralnie dwa materiały jak alu i miedź to znaczy że kompletnie nie rozumiesz o co chodzi w silniku... 1 czy 2 mm to kolosalna różnica zmieniająca cały projekt zasadniczo... 8 śrub - a jak to wyliczyłeś? Uwierz mi, że silniki metalowe nie są dobre na początek. A pytanie jaką wagę powinien mieć silnik metalowy po prostu mnie rozłożyło Człowieku - jak najmniejszą!
Osobiście latałem na rurkach papierowych (polecam) przez rok, potem 4 lata na PCV (super dla małych i średnich rakiet), dopiero teraz po nabraniu nieco doświadczenia, respektu itp. POWOLI zamierzam stworzyć silnik aluminiowy ale problemów różnorakiej natury jest co nie miara... Na PCV bez problemu osiągniesz pułap znacznie powyżej 500 m (wystarczy by niewielka rakieta zniknęła z oczu).
wrx dobrze radzi - poczytaj forum, bo wszystkie odpowiedzi są tu... Jak Ci ten silnik metalowy z tymi wszystkimi przedłużkami i redukcjami zrobi CATO to będziesz miał niezły granat z tego... (już nie wspominając jaką to będzie miał masę!).
Poxylina też jest OK - próbowałem (choć bez podkładki ma lekką erozję ale jak się to uwzględni to można dobrać odpowiednio charakterystykę spalania bloków paliwa - ale to chyba wiesz...??)
chudyx - oczywiście bez urazy!
Pozdrówka!
Re: Jak zamocować silnik w korpusie rakiety ?
Ooo i taki zimny prysznic motywuje do solidnego zapoznania się z bardzo ważnymi kwestiami . Dzięki wielkie za wskazówki, postaram się wypisać to wszystko poobliczać , poustalać . W razie problemów będę prosił o pomoc we wskazaniu gdzie to jest na forum bo te wyszukiwanie mi nie wychodzi , nie wiem dlaczego . Pozdro !