Hamownia

urządzenia naziemne
Kuba K
Nowy
Posty: 4
Rejestracja: niedziela, 27 sty 2019, 17:05

Hamownia

Post autor: Kuba K »

Cześć,

Chciałbym Wam dzisiaj pokazać moją hamownię. A więc: główna część konstrukcji to rama 1x0.5x0.5m zrobiona z profili aluminiowych 4040 usztywniana 2 belkami pod kątem 45 stopni.
1.jpg
1.jpg (1.15 MiB) Przejrzano 1688 razy
3.jpg
3.jpg (963.52 KiB) Przejrzano 1688 razy
Montaż na czujnik nacisku to dwie belki z tyłu hamowni, do których są przykręcane płyty 80x80mm z aluminium 5mm. Do płyt mogą być przykręcane różne rodzaje sensorów nacisku jak np. przyciskowe czy belki tensometryczne.
2.jpg
2.jpg (1.05 MiB) Przejrzano 1688 razy
Hamownia może być używana w konfiguracji poziomej lub pionowej. W konfiguracji poziomej (tak jak na zdjęciach), do testów 4 nogi powinny być wkopane do ziemi a do testów silników o większym ciągu powinna być zakotwiczona poprzez 4 stalowe liny montowanie do haków na rogach i wkręcane kotwy ogrodowe. Można oczywiście odczepić nogi i opierać hamownie o solidną ścianę. Jeśli chodzi o testowanie silników jeszcze większych >2.5kN ciągu, hamownie można postawić pionowo i używać nóg (i/lub lin z kotwami) do stabilizacji.
6.jpg
6.jpg (111.34 KiB) Przejrzano 1688 razy

Do testów w orientacji poziomej silniki są montowanie do szyn zrobionych z profili 2020, które z kolei są przyczepione do platformy liniowej w celu łatwiejszego umocowania silnika oraz wyeliminowania oporu np. z obejm do montażu, które mogą wpłynąć na odczyty.
7.jpg
7.jpg (201.57 KiB) Przejrzano 1688 razy
Do stabilizowania silnika w konfiguracji pionowej planuje używać 4 belek z prętami gwintowanymi do dostosowania się do średnicy silnika. Jeśli chodzi o elektronikę, hamownia jest sterowania całkowicie radiowo z zasięgiem 2km+. Główny komputer to płytka STM32 Nucleo64, jako ADC służy płytka zaprojektowania przeze mnie z układem AD7190. Jest to 24 bitowy konwerter analogowo cyfrowy z wzmacniaczem PGA.
4.jpg
4.jpg (908.32 KiB) Przejrzano 1688 razy
5.jpg
5.jpg (1.66 MiB) Przejrzano 1688 razy
Umożliwia on pomiar na 2 kanałach oraz rejestrowanie do 4800 odczytów na sekundę. Chwilowo do hamowni dysponuję belką tensometryczną 20kg oraz czujnik z TE Connectivity do 907kg (2000lbf). Jeśli chodzi o pomiar ciśnienia to posiadam czujnik również z TE Connectivity do 2500 psi. Elektronika pozwala na rejestrowanie temperatury na 4 miejscach silnika. Do odpalania silników służy płytka z MOSFET-ami, również zaprojektowania przeze mnie. Ma ona 4 kanały pyro z 2 stopniowych uzbrajaniem przez fizyczną zawleczkę i piny Enable na sterownikach do MOSFET-ów. Hamownia posiada również IMU do wykrywania orientacji, sterownik do buzzera i LED-ów RGB oraz gniazdo na kartę pamięci. Odczyty są przesyłane przez telemetrie co 50ms i rejestrowanie na karcie pamięci. Elektronika może być zasilana dwoma bateriami 9v lub pakietem li-po/li-ion. Obudowa na elektronikę jest również całkowicie uszczelniona na deszcz gdyby podczas testu zaczęło padać lub to testowania silników w nawałnicy bo czemu nie :D . W przyszłości, gdybym chciał się zabrać za hybrydy planuje dodać szybsze ADC i FPGA do mierzenia niestabilności spalania. Hamownie planuję przywieść na festiwal Meteor jak zdążę skończyć elektronikę i kod. W miarę rozwoju hamowni będę pisał na forum.
Awatar użytkownika
Vigoniusz
****
Posty: 220
Rejestracja: środa, 20 cze 2018, 15:49
Lokalizacja: Kraków

Re: Hamownia

Post autor: Vigoniusz »

Świetna robota!

Ja obecnie pracuję nad uproszczoną, lekką hamownią dla rakieciarzy chcących rozpocząć przygodę z silnikami do klasy H.
Space is hard.
ODPOWIEDZ