Silniki z rur PCV - bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo i Higiena Pracy
abcabc
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: wtorek, 24 wrz 2013, 19:06

Silniki z rur PCV - bezpieczeństwo

Post autor: abcabc »

Przymierzam się do budowy silnika z korpusem z rury pcv, ponieważ nie wymaga on pracochłonnego klejenia jak przy papierze.
Widzę, że jest to całkiem popularne rozwiązanie. Chiałbym się zapytać jak jest z bezpieczeństwem takiej konstrukcji. O ile przy papierze,
nawet jeśli silnik zostanie rozerwany, będzie jedynie trochę huku i trocin w powietrzu. Natomiast w przypadku PCV czytałem że daje ono ostre odłamki,
co gorsza niewidoczne na rentgenie. O ile do testów na hamowni można zawsze slinik okopać, to w przypadku na wyrzutni rakiety nie ma takiej możliwości.
Jak to robicie? Jest jakiś sposób, żeby w razie czego silnik rozerwał się jakoś kontrolowanie, czy jedynym zabezpieczeniem jest oddalenie się na bezpieczną odległość i mniej lub bardziej dokładne wyliczenia? Wiem, że CATO nie jest głównym zagorzeniem, jednak wszystkie inne wiem jak zminimalizować.
Awatar użytkownika
michalz21
**
Posty: 31
Rejestracja: środa, 24 paź 2012, 18:49

Re: Silniki z rur PCV - bezpieczeństwo

Post autor: michalz21 »

Pewnym rozwiązaniem jest słabsza zatyczka niż korpus.
Awatar użytkownika
Kacper
Supersonic PROFI
Posty: 911
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Gdynia

Re: Silniki z rur PCV - bezpieczeństwo

Post autor: Kacper »

Odłamki PCW oczywiście są zagrożeniem ale w promieniu max 20m więc jedyne co trzeba zrobić to pamiętać o zachowaniu bezpiecznej odległości. PCW jest na tyle kruche,że jeśli już dojdzie do rozerwania rurki to za każdym razem na wiele fragmentów.
Awatar użytkownika
andżej
Supersonic PROFI
Posty: 444
Rejestracja: niedziela, 30 sty 2011, 18:30
Lokalizacja: Rumia
Kontakt:

Re: Silniki z rur PCV - bezpieczeństwo

Post autor: andżej »

Witam,

Potwierdzam z rurki PCV powstają ostre odłamki. Bezpieczna odległość zarówno podczas testów na hamowni jak i startu modelu rakiety jest konieczna zawsze i bezwzględnie.
CATO nie jest największym zagrożeniem. Odłamki PCV lecą najdalej na kilkanaście metrów (są stosunkowo lekkie). Najgorsze zagrożenia to moim zdaniem:
1. Silnik działa prawidłowo ale uwalnia się z hamowni
2. Po CATO pofrunie płonący blok paliwa, dysza lub inny ciężki element
3. Rakieta po zejściu z wyrzutni zachowuje się niestabilnie i goni kreta po ziemi
W każdym z tych przypadków im stoimy dalej od eksperymentu, tym mamy więcej czasu na ewentualny unik czy inną reakcję.
Odnośnie kontrolowanego rozerwania silnika z PCV można użyć oryginalnej wklejanej zaślepki. W większości przypadków najpierw rozwali taką zatyczkę ale nie zawsze, jak ciśnienie w silniku będzie mocno za duże rozwali cały korpus. Poza tym zwiększamy średnicę silnika.

Andrzej
abcabc
Nowy
Posty: 5
Rejestracja: wtorek, 24 wrz 2013, 19:06

Re: Silniki z rur PCV - bezpieczeństwo

Post autor: abcabc »

Dziękuje za odpowiedź. Za minimum bezpiecznej odległości przyjąć coś koło ~20metrów, tak?
Co do zejścia z wyrzutni, można by chyba rakiete lekko pochylić w kierunku przeciwnym do siebie, nie równo 90 stopni, tylko kilka mniej?
Awatar użytkownika
gregores
Podniebny Filmowiec
Podniebny Filmowiec
Posty: 164
Rejestracja: czwartek, 28 mar 2013, 18:03
Lokalizacja: Dębica/Rzeszów

Re: Silniki z rur PCV - bezpieczeństwo

Post autor: gregores »

abcabc pisze:Dziękuje za odpowiedź. Za minimum bezpiecznej odległości przyjąć coś koło ~20metrów, tak?
Co do zejścia z wyrzutni, można by chyba rakiete lekko pochylić w kierunku przeciwnym do siebie, nie równo 90 stopni, tylko kilka mniej?
Witaj, odpowiedzi na zadane przez Ciebie pytania masz na wyciągnięcie ręki (myszki)!
Przejdź do strony głównej Forum, po lewej stronie w słupku „MENU”, „Linki” kliknij „Polskie Towarzystwo Rakietowe”, następnie po otwarciu strony w zakładce „Modelarstwo RDM” wciśnij „Zasady bezpieczeństwa” i przeczytaj całość uważnie! Pozdrawiam.
"Celuj w Księżyc, bo nawet jeśli nie trafisz - będziesz między gwiazdami"
ODPOWIEDZ